Varför dåligt självförtroende?


Jag har något oerhört dåligt självförtroende, eller snarare hade jag. Det var när jag började på högstadiet som jag började tänka i dessa banor.
Jag ställer mig bara frågan: Varför får så många ungdomar dåliga tankar om sig själv? Varför tycker de att de är så fula eller dåliga?
Istället för att uppskatta oss själva börjar man i stort sett hata sin kropp eller sitt utseende och det är så fel. Jag tror det har att göra med i vilken klass och vilken skola man går på. Men mest vem man umgås med.

När man får dessa tankar funderar man inte bara över sitt utseende, man är rädd att man på något sätt ska bli utfryst.
Jag har alltid varit rätt för att bli utfryst, delvis eftersom jag själv blev det när jag gick på mellanstadiet. Det var förstås bara under en kort period, men ändå, man kommer ihåg det.
Det är inte heller bara jag som har tänkt eller tänker tankar om över hur dålig man är, det finns många som klankar ner på sitt utseende och allt möjligt och fortfarande gör det.
Hur som helst, med rätt kompisar kan man bygga upp sitt självförtroende igen. Jag mår mycket bättre nu än vad jag tror att jag gjorde på högstadiet. Tack.

Kommentarer
Postat av: åsah

vad kul att höra.. man får ju alltid dras med självförtroendesvackor och så.. det är helt klart att man påverkas av omgivningen! skönt att höra att du trivs bra nu... jag känner däremot väldig stress.. men det kommer nog gå över efter den här veckan! (har en svår grammatik tenta på fredag!)

2009-02-17 @ 09:12:28
URL: http://vazy-aila.blogspot.com
Postat av: Agatha

Jo jag håller me! =) Men det är kanske inte alltid så lätt att hitta de kompisarna som hjälper en, eller man kanske inte vågar bli kompis med dom pga sitt dåliga självförtroendet ? inte för att jag har problem med det , men jag tror att vissa känner så.

2009-02-17 @ 12:28:54
Postat av: Camilla

Vad bra att du har bättre självförtroende nu. Du är en duktig tjej som tar fantastiska bilder och som skriver jättebra texter. Att ha dåligt självförtroende är tyvärr något som kan följa en människa hela livet, själv är jag jämt osäker och tror att jag är sämst på allt men jag jobbar ständigt på att övertala mig själv om att jag är duktig.

Ha det bra

Kram

Camilla

2009-02-17 @ 15:27:10
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0