Idétorka?


Har du brist på inspiration? Det hade jag i början av året och har haft i ett par månader då jag inte riktigt vetat vad för nytt jag kan hitta på att fota. När jag började med ett foto om dagen vaknade fantasin upp efter en vinterdvala och äntligen har jag börjat se runtomkring mig efter nya motiv och nya foton. Kanske behöver du ett par tips för att komma igång?

  • Fota något du aldrig fotat förut. Kanske har du aldrig tänkt på den där lilla luckan på bilen eller trasiga kedjan på cykeln, men det skulle göra sig helt perfekt som ett foto. Se det du alltid registrerat förut.
  • Vardagsmiljöer är tråkiga/roliga och du har all möjlighet att skapa en spännande bild med det. Kanske är det dags att testa låg bländare och lång slutartid, med skärpan på ett föremål i förgrund/bakgrund eller som motiv. Människor som passerar och lever ett liv i den bild du nu skapar. Upptäck den värld du lever i.
20
  • Titta ut genom fönstret/dörren och upptäck världen utanför som du kanske inte registrerar när du passerar där dagligen. Kanske bildar staketet ett härligt mönster med fåglar som sitter och pickar i sig foder? Upptäck det redan sedda!
11
  • Ta dig en dag då du far till ett ställe där du aldrig brukar ha med dig kameran, kanske skolan, stan eller skogen. Sätt dig först och betrakta världen. Koncentrera dig enbart på att se allt som du redan sett förut. Skylten som lutar lite snett, byggnaderna som bildar mönster eller människors blickar i skyltfönster. Se på världen med nya ögon.
17

f

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack för din superfina kommentar! :)

2009-01-21 @ 21:26:21
URL: http://emmaogren.blogg.se/
Postat av: åsah

Jättebra tips! Det tycker jag man borde göra även om man inte fotar! Man upptäcker så mycket kul.. Ett annat tips är att försöka tänka ut historier kring alla saker, människor och djur. Vad har hänt dem tidigare under dagen, eller vad lever de för liv varje dag.. Jag trodde bara det var jag som kunde bli fascinerad av myrornas krig.. haha

2009-01-21 @ 22:50:05
URL: http://vazy-aila.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0