Svaren från frågestund


OM FOTOGRAFERINGEN

Kan du inte visa bilder på din studio?
Jag har ingen studio hemma och har aldrig fotat i en. Ibland när jag fotar studioliknande bilder har jag jobbat i vårat vardagsrum och riktat blixten upp i taket. Här får ni en bild av hur det ser ut i vardagsrummet där jag ibland fotar porträtt.



Hur ser din studio ut?
Kolla i frågan ovan. Jobbar oftast med det naturliga ljuset, mest från fönster. Men jag håller på att bygga en liten studiolåda för att kunna fota matvaror och liknande till pappas företag.

Har du någon favoritfotograf?
Svår fråga! Jag inspireras av många fotografer, dock tror jag att Monika Manowska är en av de bättre porträttfotograferna enligt mitt tycke. Hon har en egen stil och den gillar jag.

När köpte du din första kamera?
Min första digitalkamera köpte jag i februari 2007 och det var en Sony Cybershot DSC-W35. Fotade med den i drygt ett år innan jag tröttnade på den och la av med fotograferingen. Började låna pappas systemkamera lite smått och sedan har det bara rullat på. I januari 2009 köpte jag min första egna systemkamera, det var då Nikon D200.

Favorit motiv?
Det var svårt, jag har en hel del personer jag tycker om att fota till exempel. Jag får väl säga att mitt favoritmotiv är personer helt enkelt.

Jag undrar om du har någon fotograf/fotografer som du verkligen inspireras av.
Nej, det finns ingen fotograf jag direkt inspireras av, blir inspirerad av många fotografer och inte enbart av fotografer utan mest av omvärlden tror jag.

OM MIG

Vad har din pappa för affärsverksamhet i Luleå?
Han har ett företag som heter NordanSmak, där han säljer lokalproducerade, rättvisemärkta och ekologiska matvaror. Han jobbar mycket för miljön via detta företag. Först var det bara en nätbutik, men nu finns den även i LuleåStationsgatan 25. Via hemsidan kan man varje vecka köpa en Veckokasse, ett erbjudande till dem som bor i Norrbotten. I Veckokassen kan man beställa olika matvaror, frukter och grönt, som sedan kommer hem till dig. Bor du utanför Luleå får du kassen via buss men om du bor i Luleå har du äran att få kassen hemcyklad till dig. Besök gärna NordanSmak här.

När är du som lyckligast?
Det var en mycket bra fråga. När jag är ensam kan jag vara lycklig över att jag just har lyckats fota ett perfekt foto eller när jag får veta något roligt som förgyller dagen. Kanske om jag pratar med en kompis eller får veta att någon vill publicera mina foton. Om jag är med kompisar jag är lycklig när de är glada, de gör min dag helt enkelt.

Vilken frukt tycker du mest om?
Det är ett svårt val. Jag älskar blodapelsiner, mums. Sedan är ju mango så otroligt gott, så jag säger nog båda.

Vad skulle du göra om du vaknade upp och vad en rosa kanin? ;D
Förhoppningsvis skulle jag upptäcka att alla andra också var rosa kaniner, om inte så skulle jag skutta till skolan (kaniner får ju inte åka buss!) och sedan sprida lite glädje bland kompisarna. Jag skulle vara väldigt glad eftersom jag inte skulle behöva göra alla prov som dem (jag är ju en kanin!) och så skulle jag kanske försöka hjälpa mina kompisar att plugga till proven (hur bra det nu går, om jag är en kanin).

Vad är det godaste du vet?
Ojdå, ojdå! Det finns ju hur mycket gott som helst! Om jag får äta hur mycket som helst kan det vara glass, yummy, men jag älskar frukter också. Sedan ska vi inte prata om vissa maträtter! Palt och mammas kikärtsgryta, det skulle bli en alltför lång lista om jag skulle tala om ddet godaste jag vet, för mig finns det nog inget godaste utan mycket gott!

Hur lång är du?
Jag är ganska exakt 165,5 cm och så mycket längre kommer nog inte bli.

Vilken är din favoritfilm?
Hmm, det finns en hel del bra filmer. Dock tycker jag mycket om P.S. I love you och serien Pirates of the Carribean.

Vem är din favoritskådespelare?
Det vet jag faktiskt inte riktigt, det beror helt på vilken roll de spelar.

Vilken typ av musik gillar du?

All möjlig musik, det beror på om den faller mig i smaken. Adam Tensta, Dopeboy är ett exempel, sedan tycker jag även om The Killers, Human. Så det varierar helt.

Vilken är din favoriträtt?
Det finns mycket gott och jag kommer aldrig ihåg vad de godaste heter, men mammas kikärtsgryta är god. (Enda jag har i minnet nu, hehe)

Vad gillar du mest att klä dig i kjol eller byxor?
När jag var yngre gillade jag kjol, men nu tycker jag egentligen tights är det skönaste, tillsammans med en skön tröja.

Höst eller Vår?
Hösten är härlig, det finns så mycket fina färger i naturen då. Våren är också trevlig, för då är det snart sommar. Men tror att det lutar mest åt hösten för min del!

Tycker du om glass?
Ja, självklart! Utan godis klarar man sig inte utan glass också!


OM BLOGGEN

Vad har du för favorit bloggar?
Jag läser många bloggar och dem jag tycker mest om är bloggar om personer jag känner. Jag skulle kunna dra ett par, men då känns det som att jag utelämnar någon och då blir det en lång lista. Okej, här kommer vilka bloggar jag läser dagligen i alla fall: Johan, Alex, Agatha, Ellen, Lisa, Agnes och Åsah. Självklart finns det en drös med bra bloggar, men dessa gillar jag mycket.

Hur många bloggar följer du?
Hmm, tror att det är kirng 67st på bloglovin, dock är det dryga 10 bloggar som jag följer dagligen.

Varför började du blogga?
Jag ville visa upp mina foton och kunna skriva lite mer om mig. Just den här bloggen startade jag för att visa upp mina foton från Projekt 365, men det har jag slutat med nu.

När började du blogga?
Första gången jag bloggade var i september 2008 tror jag, dock bytte jag blogg i början av januari och det är då den här som jag bytte till.








Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej!

Kul att läsa alla frågor och svar!

Ha en skön helg

Kram

2009-03-28 @ 15:59:12
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0