Läsare frågar: Vem är du?


Här får ni svaren från frågestunden. Personligt, om bloggen och om fotograferingen är blandat. Kanske blir roligast så?

Vem är du?

Hmm.. Jag är en blyg tjej som inte tar chanserna när de kommer. Mina vänner betyder mycket för mig. I övrigt är jag väldigt envis - i många fall är det dåligt för då testar jag aldrig på något nytt. Tänker positivt angående nästan allt, bland annat skolan. Det ger resultat ska jag tala om! Just det ja, jag har ganska höga mål när det gäller skolan och jag ger inte upp när det gäller sånt (men ganska lätt när det gäller andra saker, tyvärr). Har väldigt lätt för att göra bort mig - alla skrattar åt mig (och jag är van vid det nu, haha). Och jag tycker att det är jätteroligt att hjälpa andra med exempelvis att plugga. Ja, det var väl en del av vem jag är!

Jag undrar hur du har redigerat på det dära kattfotot du har lagt in i januari, tycker det är heeelt awesome! :D
Oj, det var en bra fråga! Ska kika på bilden så kan jag nog snart ge ett svar!
Update: Först och främst har jag gjort ett lager där originalfotot har gaussisk oskärpa och har Soft Light/Mjukt ljus som ett lageralternativ. Därefter har jag ändrat kurvor en hel del, målat ut enbart katten och ljusat upp. När jag sedan ahr lagt på färg har jag bara sänkt opaciteten på den redigerade varianten av bilden.



Ditt favorit objektiv? (rent allmänt)
Jag har ju bara testat i stort sett fem objektiv genom tiderna - och då är självklart mitt 50mm/1.8D allra bäst! I love it. Men jag skulle vela ha antingen ett 90mm/2.8 eller kanske ett 24-70mm/2.8!

Ditt bästa fototips?
Var kreativ och försök titta på allt som att du inte har sett det tidigare. Och ska du fota porträtt på någon du känner ganska väl, sitt med kameran beredd och invänta de där grimaserna eller ansiktsuttrycken som verkligen beskriver den du porträtterar! Var dig själv i fotografierna!

Hur har du lärt dig fota så fint?

Jag har ingen aning, faktiskt. Det började med att jag bara fotograferade djur och vänner för minnets skull. Sedan lade jag ut några foton på pixbox och fick bra kritik där (inte för att jag förstår varför, för fotona var verkligen inte bra!). Sedan fortsatte jag bara fotografera och jag vet egentligen inte hur jag kunde utvecklas till den jag är idag med kameran. Antagligen är det nåt som går i generna då min mamma var jätteduktig på att fotografera - och min pappa har öga för komposition!

Ditt besöksrekord? :)
270 st unika besökare den 23:e augusti.

Favoritmotiv?
Definitivt människor! Gärna alla sorters människor - tycker det är grymt roligt att fota barn, ungdomar men även vuxna!

Om du fick 1 miljard kr vad skulle du göra då? (:

Först och främst tänker jag med mina fotografiska gener - självklart skulle jag uppdatera min kamerautrustning.
Sedan skulle jag lägga undan pengar till framtiden, man vet nämligen aldrig när man behöver dem.
Något annat jag skulle vela göra är att resa till något land i Afrika och besöka en plats där det finns mycket barn. Sedan skulle jag vela ge dem kollegieblock och pennor, kläder, mat och kanske godis! Jag skulle vela försöka förändra delar av världen och ge alla barn en chans, men enbart 1 miljard räcker nog inte så långt när det gäller sådant.

Fotar du i RAW eller JPEG och vad tycker du en sån som jag ska göra?
Jag fotar i JPEG, har testat fota i RAW men tyckte bara det var jobbigt, och jag trivs bra med JPEG! Jag tycker att du ska göra det du känner passar dig bäst - vill du ha stora möjligheter att lätt påverka hur din bild ska se ut, kör då på RAW!

Din högsta dröm?
Att jag vågar ta för mig, vågar gå fram och prata med människor istället för att sitta tyst och titta på. Att få chansen att antingen bli veterinär eller kanske barnläkare. Att få ha kvar kompisarna jag har, och att jag inte förlorar dem på ett onödigt sätt.

Drömkamera? :)
Kanske en Nikon D3 eller senare uppdatering av den? Antagligen har en massa nya kameror kommit ut på marknaden när jag har så mycket pengar som krävs för att kunna köpa den kameran!

Vad gillar du att göra på fritiden (förutom att möjligtvis fotografera då) ?

Haha, ni kommer tycka att jag är en grymt tråkig person, för jag gör inget på min fritid. Jag pluggar, fast inte överdrivet mycket. Jag tycker om att umgås med vänner. Ja, det var väl allt?

Någon favoritblogg?
Det finns så många fina bloggar, men jag har nog ingen direkt favoritblogg som jag tycker mycket bättre om än alla andra bloggar! Har ganska nyligen hittat en blogg som heter Ugglapuggla, som jag tycker är en grymt bra blogg!

Vad tycker du är viktigt att en bra blogg ska innehålla?
Först och främst en riktigt trevlig person bakom bloggen! Ett stort plus om foton finns med - och om inte, gärna bra och inspirerande texter på något sätt! Jag är nog en av få som faktiskt inte tycker om modebloggar, och bloggerskorna som skriver mycket dumt för att få uppmärksamhet. (Inga namn nämnda, ingen skada skedd).

Vart får du inspiration ifrån?

Omvärlden, FlickR till största del.

Hur länge har du fotograferat?
Sedan jag var 12-13 år gammal, då jag fotade mina vänner och djur för minnes skull. Började fota mer ungefär när jag blev 14 år gammal, snart tre år sedan.

Vilken är din favoritglass?
Jag älskar daim-glass, eller polka.. Och den där paketglassen.. Krossad choklad! Haha, nästan all glass är god!

Vilket är ditt favoritämne?
Kanske matematik, eller något sånt? Tycker om när det är logiskt! Smådjurs-klasserna är väl sådär, men de blir nog roligare snart!

Hur länge har du bloggat? Har du bloggat på någon annan blogg än denna?
Har bloggat sedan september 2008, kanske hade jag någon blogg tidigare som jag inte minns, haha. Det var bloggen matilda-foto.blogspot.com som jag bloggade på tidigare. Denna blogg har jag haft sedan januari i år.

Har du någon dold talang?
Min dolda talang... ja, det är minst sagt en bra fråga! Har jag överhuvudtaget en dold talang? Låt mig fundera vidare på denna...
Update: Har tyvärr konstaterat att mina talanger är ganska synliga - jag är duktig på att fota, jag är duktig på att plugga, jag är duktig på vara barnvakt. Var det något mer? Säg till om du har kommit på något!

Vilka är dina favoritbloggar?

Lina Flodin, Ugglapuggla, Eexx, Retrofairytale... Ja, det finns så grymt många bra bloggar där ute! Dessa är bara några av mina favoriter.

Något du vill göra innan du dör?

Hitta kärleken kanske? (Det går inte så väldigt bra på den punkten just nu, haha)
Och självklart skulle jag vela skaffa barn innan jag dör.

Vart hade du helst rest just nu?

Australien tror jag minsann! Eller Afrika.

Vad var ditt drömjobb när du var liten?
Jag har haft en massa drömyrken - bland annat ville jag bli artist, dagisfröken, lärare, veterinär... Ja, och sen vet jag att jag ville bli något konstigt, som jag tyvärr inte kommer ihåg!

Hvordan redigerer du øynene?
Jag experimenterar en hel del, har ett inlägg om hur jag brukar redigera mina ögon här.

Vad brukar du använda för slags effektfilter (direkt på kameran alltså, inte filter i ps)?

Till pappas objektiv är det bland annat makro och polarisationsfilter - men jag använder nästan aldrig det objektivet tyvärr. Till mitt egna har jag bara ett filter, ett skylightfilter.

Vilka fotohemsidor är du aktiv på?
Just nu är det nog i stort sett bara FlickR, tidigare var det Fotosidan och ännu tidigare pixbox.

Varför är du så himla söt? (a) :D
Haha, pratar du om mig? Säkert? Jag har ingen som helst aning, kanske går det i generna? Eller så är det för att jag ofta är glad som jag blir söt? Haha, noo idea!

Vad har du haft för djur?
Ska jag räkna upp alla? Okej. Kor, hästar, höns, grisar, kaniner, katter, kaniner, marsvin, vandrande pinnar, sköldpaddor... Tror att det var alla! När jag var liten drömde jag om en egen ödlefarm uppbyggd av ödlorna som låg bland vedträna hemma hos oss, haha.

Favoritverktyget i photoshop?
Menar du verktyg, som i pensel och beskärningsverktyg, eller menar du typ kurvor? Ja, i sånna fall är det nog beskärningsverktyget och kurvor som jag älskar allra mest, hihi!

Favoritfärg?

Grönt.. eller blått kanske? Det finns så många fina färger som passar in vid olika tillfällen, helt enkelt!

Drömmotiv att fota?
Det har jag faktiskt ingen aning om.. Tidigare hade jag någon sådan dröm om att fota en tjej och en häst i silhuett, på en kulle vid solnedgång, men det var ett tag sedan. Nu har jag faktiskt noll idé.

Kommentarer
Postat av: Miranda

SVAR: tack så mycket, och grattis själv i förskott! Hoppas du får en toppen födelsedag! :D

2009-10-11 @ 11:12:34
URL: http://limiwa.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Ja, de är underbara.

2009-10-11 @ 12:10:52
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Johanna

Haha, okej. Ja jag måste plugga :( Huvvaligen, man hade ju kunnat gjort massor av skoj ! Igår när jag var på min "premiär-fest" haha (har ju som sagt inte festat sen sommarlovet) fick jag migrän och var tvungen att gå hem. kul? nej! Ha en bra dag Matilda!



Kram på dig

2009-10-11 @ 12:31:45
URL: http://injohanna.blogg.se/
Postat av: Emma

Kul att läsa svaren! :D

& gulligt av dig att nämna mig som en av dina favoritbloggar, det är en ära! :D Din är en av mina också btw! ((:



Svar: ååh, det låter gryyymt! :D

2009-10-11 @ 13:39:19
URL: http://eexx.blogg.se/
Postat av: Moa

Hej hej!

Alltså du tar underbara bilder.. hur bra som helst verkligen!

Jag undrar bara en som om din bloggdesign. Hur får du så att datumet och den där saken man trycker på för att kommentera och det ligger ovanför inlägget, under rubriken?

Kram!

2009-10-11 @ 14:15:17
URL: http://moagoes.blogg.se/
Postat av: jossi

skoj o läsa! :D

2009-10-11 @ 15:37:18
URL: http://josefineaspeteg.webblogg.se/
Postat av: [ S O F I A W E S T E R G R E N ]

jag som trodde du glömt frågorna :'D tack för svar! nu ska jag bara testa själv :D

2009-10-11 @ 22:18:46
URL: http://fiiiyah.blogg.se/
Postat av: Helena

Men gud, det här hade jag missat. Tack snälla du, gjorde min måndagsmorgon! :)

2009-11-30 @ 09:22:28
URL: http://ugglapuggla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0