Läsare frågar: Hur är denna bild redigerad?


FRÅGA: Kan du visa hur du redigerade dessa bilder?

 

SVAR: Ni kanske anser att det här är mycket redigering... men det gör faktiskt inte jag. Har man inte så mycket att göra så är det lätt att utvecklas i photoshops världar, genom att förstärka färger och kontraster. Jag kan förklara hur jag gjort, steg för steg, dock utan bilder från photoshop då jag inte alls har någon ork att ta skärmbilder. Haha, är lite trött - ni får ursäkta mig! Jag befarar att det här inlägget riktar in sig på dem som har viss photoshopvana och känner igen de olika uttryck jag använder.

 

1. Duplicera originalet, gick till Filter -> Annat -> Högpass och sätt siffran på ungefär 18,3. Bilden blir grå, som du kanske ser. I lagerpaletten kan du välja blend mode (vet tyvärr inte det svenska ordet!) för bilden. Den bild som är grå väljer du blend mode mjukt ljus och plötsligt ser du vilka skillnad filtret har gjort!

 

2. Gör flera olika kurvor eller nivår, där du ljusar upp bilden. Gör sedan en till kurva där du gör lite kontraster för att plocka fram det mörka i bilden.

 

3. Ändra i färgbalansen, så att skuggorna blir mer åt det blå hållet och de ljusa delarna mer röda/rosa.

 

4. Lägg på en svag vinjettering, den ska knappt märkas av.


5. Gör ett nytt lager allra högst upp bland de olika lagren. Fyll det med en väldigt mörk "sjömansblå" och sätt lagret på blend mode exclusion (även här vet jag inte det svenska ordet). Plötsligt har bilden antagit en riktigt härlig ton, som ni ser! Och... det var också allt jag gjorde med min bild!

Kommentarer
Postat av: Jenny Eriksson

Skitsnygg redigering!



SVAR: tack så mycket :) Kul å höra! Blev väldigt nöjd :)

2010-01-16 @ 11:40:55
URL: http://fotografjennyeriksson.blogg.se/
Postat av: Guro (:

Spennende..! (:



Sv: Aww, takk skal du ha! (:

2010-01-16 @ 12:09:16
URL: http://kiwilife.ipublish.no
Postat av: Emma-F O T O B L O G G

Fin blogg!:)

2010-01-16 @ 13:32:16
URL: http://fotonavemma.blogg.se/
Postat av: Therese - Therre fotoblogg

Kul att läsa hur du gått tillväga. Tycker egentligen inte heller det var spec. mkt :P

2010-01-16 @ 17:23:43
URL: http://therre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0