Svar från frågestund


OM MIG

Fanny: Beskriv dig själv med tre ord.
Envis, livsglad och inspirerande.

Lovisa: Hur många syskon har du?
Jag har 6 "helsyskon", alla är yngre bröder mellan 7 och 16. Utöver dem har jag 3 "halvsyskon", det vill säga sammanlagt 9 syskon.

A: Hur ser ditt sommarlov ut? ;D och planer för resten av sommarlovet?
Jag jobbar fram till tisdag v.29 och sedan åker jag till stugan samt fotograferar lite till projektarbetet vecka 30. I slutet av v.30 åker jag till Stockholm för att hälsa på syrran och sen stannar jag hos en kompis ett par dar. Ska även fotografera i Surahammar till projektarbetet. Hemma i Piteå är jag igen den 17:e augusti. Då har jag inga som helst planer!

Emma: Vad har du för drömmar om framtiden?
Jag skulle vilja bli läkare, barnläkare, men innan jag börjar plugga till det - om jag tar mig in - skulle det vara roligt att jobba som fotograf ett par år, samt resa! Resor är ett måste, det kan jag inte leva utan... Om jag kommer jobba som fotograf vill jag bara göra det ett kort tag, för jag vill inte förlora min allra största hobby och börja se det som ett "måste" för att överleva.. Vad som sedan händer, det är ett under i sig!

Elina: Vart i norrland bor du?

Jag bor i Piteå sen 6 år tillbaka, men kommer från Kalix.

Olivia: Hmm, bästa sommarmusiken just nu? :)

Oj, bra fråga! Jag lyssnar på allt möjligt måste jag säga, gillar Kids med MGTM... Samt Airplanes. Men nån speciell sommarmusik vet jag inte.. :-)

Lovisa: Har ni några husdjur? :D
Nej, det har vi inte tyvärr... Jag skulle vilja ha en eller två katter, men min mamma är allergisk. Förut bodde vi på ett ställe med gigantisk mark och ladugård, därför hade vi möjlighet att ha djur utomhus, men det går inte längre.

Elina: Varför började du blogga? :-)

Har startat flera bloggar innan denna, men skrivit ett par inlägg och sedan tröttnat. Jag vet inte riktigt varför, det var bara en kul grej. Sen började jag och en klasskompis diskutera bloggar och efter det startade jag min förra fotoblogg, och sen hoppade jag över till denna! På de vägarna är det.


FOTOGRAFERING

Jenny: Hur hittade du din "stil" att fota?

Hmm.. Jag vet faktiskt inte, jag har helt enkelt testat en massa olika sorters fotografering och sedan har jag gjort mer och mer utav det jag gillar helt enkelt. Det är samma med redigering, första gångerna man gör något nytt kanske man följer en guide och sen gör man något eget av de tips man lärt sig, andra gånger experimenterar jag bara och kan komma på något roligt då! Enda sättet att hitta sin stil att fota är genom att experimentera och experimentera.

Fanny: Vad är bäst med att fota?
Att det bara är jag som kan påverka bilden - det jag ser är det jag fotar. Sedan älskar jag att gå in i min egna värld när jag har kameran i handen, man släpper tankarna på allt annat - oro som glädje!

Sessan
: Hur kommer du i kontakt med folk som vill fota sig mot betalning med dig?
Än så länge är det aldrig jag som tagit kontakt med någon annan och frågat om de vill betala mig, det har än så länge varit så att olika personer har mailat mig eller helt enkelt föreslagit att betala. Så.. genom att bara fotografera har jag kommit i kontakt med de flesta jag sålt bilder till. Däremot är det inte många modeller jag fotograferar och tar betalt utav.

Fanny: Vad skulle du vilja göra om du inte fotade?
Jag skulle vilja teckna tror jag, samt skriva mycket mer! Att teckna och skriva har alltid varit två hobbys, redan innan jag började fotografera.

Sessan
: Vart får du alla ideér ifrån, själv har jag jättesvårt att komma på olika ideér till vad man ska fota etc.
Du... Jag har ingen som helst aning! Ibland kan jag bara få idéer som poppar upp precis när som helst. Antagligen inspireras jag av andra fotografer och föreställer mig bilder jag vill ta - kanske genom att i huvudet lägga samman tänkbara miljöer, teman, modeller och uttryck osv. Andra idéer, jadu.. de dyker bara upp! Ofta går jag runt med kameran och ser något som ingen annan sett och väljer att göra något roligt av det. Det här var en svår fråga, och den kräver helst ett bra svar. Ta med dig kameran vart du än går och oavsett om du är på en intressant plats eller inte, så bestämmer du dig för att fotografera ett par bilder som allihop ska bli intressanta. Lova dig själv att inte gå därifrån innan du är hundraprocentigt nöjd. När du till sist känner dig bekväm med olika miljöer, vinklar, känslor och idéer - då kan du börja komponera ihop dem i huvudet, och det är så jag gör... tror jag! Haha!

Fanny: Vad är roligast att fota?
Människor helt klart! Barn, vuxna, ungdomar... Alla människor kan man få att hamna på bild. Visst är det extra roligt med barn, som är överallt hela tiden och som dessutom ger en extra utmaning för fotografen (speciellt om man kör manuell fokus, då kan det bli lite mer konstnärliga bilder).

Fanny
: Vad inspireras du av?
Andra fotografer, alla olika miljöer man är i, personer, känslor, uttryck. Jag skulle vilja påstå att hela livet inspirerar mig! Det finns alltid något att fotografera och alla olika element i vardagen påverkar mig och min inspiration. Jag tror inte på de fotografer eller kreativa personer som påstår att de inte inspireras av något, för utan inspiration kan man inte skapa konst!

Sessan: Hur började ditt fotointresse?

Som för många andra började jag fotografera vänner och familj, samt djur, och sedan trillade jag in i fotovärlden genom att fota djur och natur samt makro!


REDIGERING

Anonym: Hur gör du ögonen sådär, gnistrande? typ skarpa...
Hmm.. Jag kan försöka beskriva hur jag gör, ett sätt är ju att helt enkelt markera ögonen och göra markeringen luddig (t ex via vektormask) och sedan skruva upp skärpan lite på ögonen. Du kan även använda dig av t ex high pass (engelska versionen) och sedan använda "soft light" som belysningsmetod.. hmm.. jag funderar på om det där blev rätt photoshopspråk.. Checka denna guide istället, punkt 6! Där står hur jag går tillväga med high pass.

Anonym: Hur redigerar du dina bilder i photoshop?

Den frågan är väldigt bred, jag redigerar mina bilder väldigt olika beroende på bilden - det är fördelen med att kunna PS hyfsat bra! Ibland jobbar jag i Lab-läget, andra gånger i Duotone-läget eller RGB-läget. Det jag i stort sett alltid gör i en bild är att ändra färgbalansen samt förstärka kontraster i kurvorna.


KAMEROR OCH UTRUSTNING

Emma: Är nyfiken på vad du tycker om tamrons 28-75 objektiv? Motsvarade det dina förväntningar och är du nöjd med det?
Jag är mycket nöjd måste jag säga! Motsvarade mina förväntningar och lite till. Försöker fundera på något negativt med det, och det enda jag kommer på är att gluggen tillsammans med min Nikon D200 får kass autofokus som jag aldrig litar på nu för tiden, därför kör jag manuell fokus jämt och ständigt vilket är en grym utveckling det med! vikten är super, objektivet är inte för stort eller för litet, den ger inte heller så mycket kromatisk abberration vilket är toppen! Som du hör har jag inte mycket negativt att säga! Gluggen sitter på i stort sett hela tiden!


Kommentarer
Postat av: lovisa

sv; tack så mycket matilda! :'}

2010-07-18 @ 12:34:37
URL: http://fislovis.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Sv: Ja varsegod! :D

2010-07-18 @ 13:02:35
URL: http://raneryttaren.blogg.se/
Postat av: victoria

sv: tuuuusen tack! :)

2010-07-18 @ 13:14:35
URL: http://knytaknutar.blogspot.com
Postat av: Towe (towe.webblogg.se)

sv: åh tack du! :)

2010-07-18 @ 13:34:06
URL: http://towe.webblogg.se/
Postat av: Hannah

Taaack sötis! :D <3

2010-07-18 @ 13:50:30
URL: http://hlphotography.webblogg.se/
Postat av: a g n e s [ f o t o & v a r d a g ]

sv. Tack så jättemycket!! :D

2010-07-18 @ 14:28:23
URL: http://jagagnescecilia.blogg.se/
Postat av: e l i i i n

svar; åh tack så jättemycket!

2010-07-18 @ 14:35:31
URL: http://ijustwannajump.blogg.se/
Postat av: Liza

Finns inte ord för hur glad jag blir att få höra det från dig! ALLA dina bilder är grymt snygga! Hoppas att jag en dag kan ta lika proffsiga bilder som dig :)

2010-07-18 @ 14:51:39
URL: http://miissapriil.blogg.se/
Postat av: jenniifer - fotografi

sv. åh tuusen tack! "D

2010-07-18 @ 19:55:28
URL: http://jenniifer.webblogg.se/
Postat av: Emma

Tack för svaret - tyvärr blev det inte lättare nu utan snarare svårare :P haha Att det ska vara så svårt att veta vilket objektiv man ska köpa... alltid samma beslutsångest ^^



Vad kul med läkare, men ja svårt att komma in.. Jag tror det är klokt att bevara sin största hobby som den är, det märkte jag själv när jag frilansade lite att man inte orkade fotografera för egen del på samma vis då. Man hade tillräckligt ändå... Men man kan ju alltid testa på det och se vad som händer! Du är duktig på att fota så du kan gå långt!

2010-07-19 @ 23:12:03
URL: http://emazogoestheworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0