Svar från frågestund


PERSONLIGT/OM MIG

 

Fråga: Du bor hemma fortfarande va? Har du funderat nåt på att flytta eller så? (:

Svar: Ja, jag bor hemma, men jag planerar att flytta efter att jag tagit studenten nu till våren. Vi får se var det bär av, det vet man aldrig, men som det ser ut just nu så väger nog Stockholm och närliggande områden ganska tungt, eftersom att jag har lite planer angående jobb..


Fråga: Har du tänkt att läsa vidare inom foto efter gymnasiet? Eller ska du läsa till läkare?

 

Svar: Jag tänker söka in till läkarutbildningen i Sverige, men om jag inte tar mig in direkt med de betyg jag har nu (eftersom jag inte har möjlighet att läsa upp till full meritpoäng på det gymnasium jag går) så kommer jag nog mest troligt hitta på något som har med fotograferingen att göra, men jag vet inte om jag kommer att läsa kurser inom foto, utan snarare jobba med det.
Update: Om jag kommer jobba med det kommer jag enbart göra det på sidan av, på precis samma sätt som jag gör nu. Jag vill fortfarande ha kvar fotograferingen som hobby och intresse.

 

FOTOGRAFERING/KAMERAN


Fråga: Hur länge har du fotat?

Svar: Jag har fotat sen år 2006 (jag var kanske 12 år gammal), då fotade jag vänner och djur för minnets skull och inte för att jag var så intresserad av just fotografering. Jag var även medlem på sidan stallet.se och av den anledningen ville jag fota fina bilder på djur. Köpte min första digitala kompaktkamera år 2007 och ett år senare började jag använda pappas systemkamera, och det var väl kring den tidpunkten jag började tycka fotografering var roligt!


Fråga: Vilken var din första kamera? Skulle du kunna visa bilder från när du precis fått din första kamera? ^^


Svar: Min allra första kamera var en analog engångskamera som jag fick gratis från en butik när jag var 6 år gammal i Spanien. Min första digitala komapktkamera var en Sony Cybershot DSC W-35, som jag sparade ihop till och köpte i början av år 2007. Tyvärr kraschade min externa hårddisk och därför gick alla bilder från 2006 fram till 2008 förlorade, men jag var medlem på pixbox och hittade en bild jag tog med kameran den 31:a mars 2007.

 

 


Fråga: Kommer du någon gång byta till canon, nej eller nej? (går inte svara ja på frågan)

Svar: Det beror helt och hållet på, tidigare fanns inte den tanken ens med på kartan, men nu när jag fått testa en av Canons fullformatare har jag blivit tveksam. I och för sig har jag inte testat någon av Nikons fullformatare, så OM jag byter upp mig en vacker dag ska jag testa mig fram till den som passar mig bäst!
Fråga: HUR KAN DU VARA SÅ BÖÖÖÖVVLA BRA PÅ ATT FOTA! (okej kan svaret, övat och övat och vågat experimentera men ändå..)


Svar: Först och främst: Tack! För de andra; haha, "the answer is... correct!" Det stämmer, jag har övat och övat, tittat på andra inspirerande fotografers bilder, målat upp bilder framför mig som jag vill förverkliga och som du skriver; vågat experimentera och gjort det om och om igen!


Fråga: Finns det nått annat än bara fotografi och fotografer som du hämtar inspiration från? Eller finns det annat som också har präglat ditt bildspråk?

Svar: Svår fråga... Jo, det kan man väl säga att det finns. Jag inspireras av i stort sett allt - naturen, ljus, personer, stadsmiljöer, studier... you name it! Jag kan även koppla till filmer, böcker och liknande. När jag ser film har jag alltmer börjat falla för filmer där de har filmat med bra och häftigt ljus, snyggt skärpedjup, färger och fokus och där allt i filmen inte bara är "rakt-på", så jag kan säga att jag inspireras av allt möjligt!

Fråga: Undrade hur du fått speglingen i vattnet så ? :) - länk


Svar: Jag hukade mig ned och i vattenpölen såg jag helt enkelt speglingen, fördelen med att alltid kika efter nya bildvinklar!


Fråga: Sen undrar jag hur det går med mlm phototasks? Eller visst hette det så? :)

 

Svar: Jo, det heter den! MLM Phototask ligger på is just nu, eftersom att vi alla tre (Michaela, Lina och jag) ansåg att vi har ganska mycket att göra i skolan och liknande. När vi känner att vi har tid ska vi kanske börja med den igen.


Fråga: Vad tycker du är det viktigaste i en bild?

Svar: Oj, svår fråga återigen! Det viktigaste i en bild är känslan, för jag anser att det man egentligen gör när man fotograferar (jobba med ljus, komposition osv) är att framhäva en känsla som betraktaren ska uppleva!
Fråga: Tänker du något speciellt när du tar bilderna eller går du bara på känsla när du tar bilderna?

Svar: Jag tänker, fast ofta lite omedvetet. Det springer ofta runt tankar i mitt huvud när jag fotograferar; står jag rätt här, blir vinkeln bra såhär, hur blir ljuset om jag ställer mig där istället? Men ofta blir det så att jag utgår från just känslan och sedan jobbar vidare med den!

 

 

REDIGERING

 

Fråga: Kan du inte visa mer redigeringstips??:D

Svar: Ja, så fort jag får tid kan jag visa det. Problemet är att det är svårt att veta vad NI läsare vill ha för redigeringstips, så nu är det upp till er att skicka in föslag på vad ni vill se!




 


Kommentarer
Postat av: FOTOGRAF JENNY VENNBERG

Tack :)

2010-10-11 @ 15:36:02
URL: http://www.jpic.se/
Postat av: M I C A E L A S

Bra svar! :D

2010-10-11 @ 20:41:45
URL: http://lovliie.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Så nu vill du jobba med foto? Tyckte minsann att du sa i radio, att du INTE ville jobba med det?

2010-10-11 @ 21:36:23
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Svar: Där fick jag iallafall svar på min fråga :-)



Varför jag inte tål dig? Ska jag verkligen utveckla?

2010-10-11 @ 21:43:23
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Fanny

På tal om filmer som är snyggt filmade så hoppas jag att du har sett till vildingarnas land. Det är ju den snyggaste film jag nånsin sett.

2010-10-12 @ 18:24:38
URL: http://dettrorjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0