Svar på era frågor


Hur tycker du att ditt Tamron 28-75 är? Jag funderar på att köpa det.. skulle du rekommendera det?

Svar: Mitt Tamron 28-75 är toppen, väldigt billigt men fortfarande väldigt väldigt bra! Den har en väldigt fin skärpa redan på f/2.8 (anser jag). Jag skulle rekommendera det. Bortsett från att det är billigt är det varken för tungt eller för lätt, vilket gör att kameran blir väldigt välbalanserad och skön att hålla i. Något jag däremot måste säga att är mindre bra är autofokusen, med det objektivet har min kamera svårt att hitta fokus, och därför fotar jag i stort sett enbart manuellt med det objektivet. För mig har det inte varit en nackdel, utan något väldigt positivt och roligt att lära sig att göra, men för andra kanske det är en nackdel. Det är upp till var och en hur man väljer att se på det problemet :-)

Super bra bilder! Lyckades verkligen med känslan! Hur har ni gjort sminkningen till denna bilden? - länk

Svar: Tack för orden! Det var modellen Johanna som sminkade sig, och vad jag vet sotade hon ögonen och satte på rejält med mascara som hon sedan lät rinna ut lite. Under fotograferingen sprutade vi även vatten i hennes ansikte, och därför rann sminket ut ännu mer.

Skulle du kunna visa ditt bästa fototips nångång i bloggen. Du är såå duktig! Ha en bra kväll, kram :D

Svar: Oj, det får jag nog göra ett eget inlägg om... Det dyker upp så småningom! Påminn mig om jag glömmer bort det, haha!

Skulle inte du kunna visa hur du har redigerat bilden i inlägget? - länk

Svar: Ja, det skulle jag kunna göra! Redigeringen till den här bilden var ganska enkel, jag lade på en textur och ändrade lite i kurvor och färgbalans, sedan var den färdig. Ska försöka hinna göra ett inlägg om det så snart som möjligt!

Tex dessa, hur redigerar du dom?:D - länk

Svar: Den här gången måste jag nog säga "pass". Redigeringen som ligger bakom dessa bilder bygger på väldigt väldigt många olika lager med kurvor, färgbalans, övertoningskartor och liknande. Det tog 1,5 timme att redigera båda bilderna, vilket säger ganska mycket :-) Jag kan däremot visa lite hur jag jobbar med övertoningskartor (gradint map), för det är den som ger bilden en så härlig färg! Jag ska försöka fixa ett inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0