Läsarfråga: Knepig brännvidd?


Känns som att det blir en knepig brännvidd på en kamera med cropsensor? (Om Samyang 85mm f/1.4)

Svar:
Nej, jag tycker inte det blir särskilt knepigt, jag är van vid att fota porträtt med 70-300mm på min Nikon D200. 85mm motsvarar ungefär 127,5mm på Nikon, då den har en brännviddsförlängning på 1,5 till jämförelse mot de flesta kameror hos Canon som har 1,6. Objektivet Canon EF 135mm f/2.0 L USM är ett ganska vanligt objektiv till fullformatare bland ett par stora fotobloggare, som till exempel Nevnarien, Radiosong och så vidare. Brännvidden hos de två objektiven blir ganska lika, med skillnad att Samyang 85mm har bländare f/1.4 istället för f/2.0.

Jag ser den här brännvidden snarare som en rolig utmaning och tänker verkligen fullt ut experimentera med det och dess stora bländare! Det är ju så man utvecklas! :-)
Har på tal om det hört ett grymt bra orspråk som säger "Vill man testa något nytt, måste man våga göra något man aldrig gjort tidigare".

Har ni fler frågor, ställ dem så svarar jag kanske på dem här i bloggen!


Kommentarer
Postat av: Fotograf Sara Marklund

Helt klart ett spännade objektiv :) Jag själv använder ju ett 85mm 1,8, däremot tycker jag det är lite mycket som fast brännvidd på min 40D.

2010-09-27 @ 15:42:16
URL: http://saraamarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0