Framtiden


Det är så svårt det här med att välja vad man ska bli, vad man ska jobba med... Ja, för den frågan dyker ju upp redan på högstadiet när man ska välja gymnasie. Då måste man fundera över om man vill jobba med bilar eller med djur (eller vad man nu funderar över), och när man slutligen har tagit studenten så har man helt ändrat åsikt och vill jobba med barn. I mitt fall har det varit så åtminstone, och jag tror att så var fallet för de flesta i min gymnasieklass. När syo'n frågade oss i ettan hur många som ville bli veterinär räckte alla (utom typ en person) upp handen. Idag är det ungefär 2-3 stycken som fortfarande vill det, men ändå har dem inte alla möjligheten på grund av deras betyg. Och ibland har betyget en så liten roll i det hela, för jag vet att det finns så många som verkligen skulle bli en bra veterinär, men som inte kan för att de inte fick MVG i allt. 

Och jag själv då? När jag började gymnasiet ville jag bli veterinär, precis som de andra. "Roligt att jobba med djur" tyckte jag. Men nånstans på vägen ändrades min åsikt helt och jag funderade på läkare och jag satte även mina krav där, jag skulle ha högsta betyg i allt. Och jag fick det att gå ihop, jag kunde planera och jag tyckte det var roligt. Jag tyckte faktiskt om att plugga, för det är roligt och intressant att lära sig något nytt och för att jag kände mig duktig på det. Men ändå har jag de senaste två åren gått och varit osäker, tänkt tanken "kommer jagverkligen att bli en bra läkare? Kommer jag klara av att göra en diagnos, med tanke på hur många sjukdomar som finns?". Usch, jag som är en sån strukturmänniska ville verkligen veta och ha svar på allt. Men när jag tänkte på yrket läkare tänkte jag också att det skulle vara bra för mig, jag tycker om att jobba med människor och jag tycker också om att hjälpa andra. Och det andra, allt pappersarbete, skulle inte väga nog tungt för att inte bli läkare. MEN, det är alltid ett men... jag kände mig inte nog säker i mitt val och frågade andra vad för yrken de kunde se mig i. Det var faktiskt inget som nappade, utom en grej, yrket som arkitekt. Och jag gjorde praktik hos en arkitekt, men det var då jag insåg att jag verkligen vill jobba med människor. Och av den anledningen började jag också att tänka på att lärare inte var helt fel. Mycket variation med olika elever, att få jobba med människor och att få förklara och hjälpa. Dock känner jag mig lika osäker över det yrket som de andra två jag nämnt, så jag fortsätter avvakta.


I alla fall, när jag hade tagit studenten så fick jag inte nog bra betyg för att ta mig in på läkare. Med det nya systemet gällande meritpoäng nådde jag inte upp till 22,5 poäng, på grund av att jag inte hade fått läsa språk på mitt gymnasie och för att jag fick VG i idrott, och då ställdes allting på sin spets. Vad ska jag göra i livet? Och som den strukturmänniska jag är (hehe) fick jag panik. Men jag har insett något under den här sommaren... Att jag har all tid i världen att komma på vad jag kan plugga till, och att det faktiskt inte är utanför kartan att jag blir läkare en vacker dag - för allt går om man vill. Det är onödigt att stressa över något som faktiskt inte är av så stor betydelse just nu, och när jag verkligen vet vad jag vill med mitt liv så kommer jag att följa den stigen. Fram till dess söker jag information och försöker öppna så många dörrar som möjligt.


Därav min fråga till er: Finns det något yrke som du tycker är speciellt och spännande, eller bara tycker om?Berätta för mig, jag vill så gärna höra era åsikter om olika yrken - för det finns så många jobb man knappt känner till eller vet vad de innebär. Tusen tusen tack för att du tog dig tid att läsa igenom hela texten, många kramar till er!

Kommentarer
Postat av: Petra1000

Ja, jag vill ju bli fotograf då, ha, ha. (Efter 5 års universitetsstudier och 11 års arbete inom något helt annat.) Jag vill bli olika saker i olika perioder i livet. En dag kanske jag blir ekotoxikolog. Miljö och djur är något som känns viktigt också. Eller journalist. Det bästa vore att bli allt på en gång. :-) Fotograferande, skrivande, ekotoxikolog....hm....

2011-08-18 @ 19:58:38
Postat av: Fotograf Erika Hallman

Metrolog verkar ju otroligt häftigt att vara! Fast jag själv ska nog söka mig till något fotoyrke samt vården :)



Sen i skrivandets stund kommer jag på att mäklare är nog himla kul också, och inredare...! :D

2011-08-18 @ 21:05:41
URL: http://erikahallman.blogg.se/
Postat av: Patrik

Det är väldigt svårt det där får man ju säga! Jag tycker ju så klart att du ska läsa till läkare för det är det mest spännande man kan göra och jag trivs jättebra, men det betyder ju inte att du känner och tycker samma sak.



Med de betyg du har (bara ett VG?) så kommer du nog in på alla utbildningsställen i Danmark. Kom till Århus och häng med mig!?

2011-08-18 @ 21:29:22
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Patrik

Sv. Just det! Tänkte inte på att de ändrat kraven! Men Engelska C måste man väl kunna klara av? Danmark är ett bra alternativ i alla fall men det verkar du redan veta! Har du frågor och sådant så bara ställ dem!



Jo visst gör man! Man kanske känner sig mindre stel om man gör många .... Tack!

2011-08-18 @ 21:55:32
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Patrik

Sv. Kanon :D

2011-08-18 @ 22:01:26
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Sofia ( fotografy.blogg.se)

Jag har ju typ redan bestämt mig för att jag vill bli polis. Det är svårt att komma in på polishögskolan, och man måste typ söka åtminstonde tre gånger för att dem ska veta att man verkligen seriöst vill. Men jag ska kämpa! ;) För jag vill verkligen, verkligen bli polis! :D

2011-08-18 @ 22:41:15
URL: http://fotografy.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag vet inte alls vad jag vill bli. Jag vet ingen annan som gick på lika många öppet hus inför gymnasievalet som jag gjorde, innan jag tillslut ramlade in på naturvetenskap eftersom det är en bred linje så att jag skulle ha bra behörighet för att söka vidare när jag bestämt mig för vad jag vill.

Problemet är bara att nu ska jag börja trean och ska hitta nått att plugga vidare men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag vill.

Det finns massor med enskilda kurser i webdesign, foto, näringslära och zologi som verkar jätteintressanta. Men samtidigt så vill jag ju utbilda mig till något jag kan få jobb inom, få en yrkestitel så att säga.

Gud det här blev virrigt xD

2011-08-19 @ 09:10:24
URL: http://focusera.blogg.se/
Postat av: Victoria

åh, jag skulle vilja jobba med rymden på något vis! astronaut! heheh, fast nä. så högt går nog inte riktigt att sikta.

2011-08-19 @ 13:24:15
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se/
Postat av: Fotoemilia

Fotograf, journalist, webdesigner, layoutare... Nåt kreativt och tekniskt helt enkelt :)

2011-08-19 @ 14:44:08
URL: http://fotoemilia.blogg.se/
Postat av: Emma

Varför inte bli sjuksköterska som jag själv!? Då får fu ju vara närmare patienterna än läkarna... :)

2011-08-20 @ 15:50:14
Postat av: åsah

vad roligt att kunna gå in här igen! Jag tror du skulle bli bra på vad du än gjorde, så go with the flow lite grann, gräset är nog alltid grönare på andra sidan, så jag tror aldrig man blir nöjd vad man än väljer... eller? ja, vad vet jag, men du har helt rätt i att du inte behöver ha bråttom.. ta lite tid och känn efter! nu ska jag läsa vidare lite, verkar ju ha missat en hel del.. hör av dig när du är i närheten! :D

2011-08-21 @ 23:39:12
URL: http://asahmedhundar.wordpress.com
Postat av: Anna

Mitt absoluta drömyrke är att ta fram nya produkter och färdga byggsatser till Lego. Tyvärr får det nog stanna vid en fantasi, men det måste bara vara ett fantastiskt roligt arbete! Annars skulle jag kunna tänka mig att satsa på förpackningsdesign eller arbeta som assistent på en krativ avdelning.

2011-08-24 @ 21:20:11
URL: http://attiotrenollettnollfem.blogg.se/
Postat av: anna.

Jag har en vän som började studera till läkare i Polen och hon älskar det. Själv funderar jag på att bli bagare/konditor :)

2011-08-26 @ 15:50:50
URL: http://birdwings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0