Månadens fotoutmaning: Porträtt


Nu känner jag mig sugen på en till fotoutmaning, speciellt när ni önskar er fler tips gällande framförallt porträttfotografering! Jag tipsar er om att läsa detta inlägg som handlar om djup, porträtt handlar mycket om djup och därför är det bra att känna till!

Först och främst så hoppas jag att alla är medvetna om att desto mer man övar, desto bättre blir det. Kanske ser inte bilderna ut som du önskar första gången, men det kommer, en dag kommer du stå där och fån-le när du håller i kameran, med din drömbild. Du måste bara kämpa dig dit först!



När man fotograferar porträtt är det bra att tänka på ljuset, var någonstans har du solen? Är det kanske mulet? Om det är mulet får du fördelen med att du slipper hårda skuggor. Det jag alltid försöker plocka fram i ögonen är ett blänk, vilket man får beroende på var man står. Ett tips är att gå runt med en person och placera denne på olika platser och själv upptäcka var blänket ser snyggast ut!
Kolla även hur bakgrunden ser ut. Hur vill du att personen framhävs? Vill du ha träd i bakgrunden som ger fin bokeh, eller något tuffare som en tegelvägg?
Ett annat tips är att undvika hårda skuggor i ansiktet, försök därför att inte fota med solen rakt på eller från sidan. Jag ska visa ett par exempel så får ni se vad jag menar :-)



Jag tänkte ta upp tre olika typer av ljus vid porträttfotograferingar. Först har vi sidoljuset från fönster. Här får man oftast skuggor på ena sidan av ansiktet, men det kan bli riktigt fint! Dessutom blir det ofta ett blänk i ögonen från fönstret.


Nästa alternativ är att använda en reflexskärm eller reflektor. När du använder reflexskärm är det ytterst viktigt att du är noggrann med ljuset som studsas och vilka skuggor som bildas. Ibland kan det bildas osmickrande skuggor under ögonen, bakom näsan eller liknande, var försiktig!




Den sista är min favorit, nämligen motljus! Jag älskar de varma färger man kan få. Motljus kan man leka med väldigt mycket. Mitt tips är att exponera efter ansiktet så att det inte blir för mörkt. Om ansiktet blir för mörkt trots allt, och himlen nästan vit, så kan du testa använda en reflexskärm eller annan reflektor för att studsa solljuset.




När jag fotograferar porträtt fotar jag i stort sett alltid med en stor bländare, med ett bländartal mindre än f/2.8. Om du är osäker på vad de här orden betyder kan du googla det, det finns många bra förklarande inlägg runtom på nätet! Anledningen till att jag använder en stor bländare är för att släppa in så mycket ljus som möjligt, men även för att få ett kort skärpedjup. Jag tycker det är väldigt fint att framhäva exempelvis ögonen med kort skärpedjup, vilket innebär att till exempel håret, munnen och näsan blir oskarp.


När jag ställer in skärpan på ögonen kan jag göra på två olika sätt:


Autofokus: I mitten av sökaren på din kamera har du en autofokuspunkt. Rikta den mot ögonen och låt kameran ställa in skärpan. När kameran har ställt in skärpan så håller du ned avtryckarknappen löst och flyttar kameran så att du kan komponera bilden lite bättre (det blir kanske tråkigt med ögonen i mitten av bilden). Öva lite på det där, så kommer det slutligen att bli en rutin!


Manuell fokus: Jag fotograferar allra mest med manuell fokus, eftersom jag tycker att det är roligt för att man ser så mycket mer när man ställer in fokusen. Här handlar det bara om att du ser tydligt vad du ställer in skärpan på, komponera bilden ordentligt och tryck på avtryckaren!



Den här bilden föreställer Johanna, som också är en fotogalen tjej, väldigt kreativ och fin framför kameran!


Vilken typ av ljus har jag använt?
Fönsterljus som kommer in från vänster.


Min kommentar om bilden:


Jag pratade tidigare om blänket i ögonen, här har ni ett bra exempel. Till vänster i ögonen syns ett blänk format som en snedvriden rektangel, det är fönstret som reflekteras. Speciellt mörka ögon har en förmåga att framhäva reflektioner, men det går väldigt bra även i ljusare ögon. Jag ville lyfta fram Johanna i denna bild, och därför blev det perfekt med en mörk bakgrund. Ni lägger säkert märke till skuggan från näsan, munnen samt det högra ögat - detta beror på ljuset som faller in från fönstret. Om jag inte minns helt fel försökte vi använde en reflektor, men jag tror att vi misslyckades med att ställa upp den.











Den här bilden föreställer min grannes dotter Stina, som är en sprudlande glad liten flicka. Man kan säga att hon är en färgstark personlighet.


Vilken typ av ljus har jag använt?
Motljus snett bakifrån.


Min kommentar om bilden:


Jag ville ha en bild på Stina där man ser vilken personlighet hon har, därför fotograferade jag henne med motljus (blev slumpen som avgjorde). Anledningen till att bilden är så färgstark är för att jag ville visa hur hon är, bilden hade inte framhävt Stina på samma sätt om den varit blekare i tonen. Motljuset lyfter fokusen på ögonen och läpparna, man ser hennes min och blir fundersam över vad hon tänker på. Komponeringen (att hon tittar ur bilden) fungerar bra eftersom att motljuset ramar in Stinas ansikte. Tittar ni noggrant ser ni kanske att ögonen är aningen aningen oskarpa, inte mycket men lite. Jag tycker inte att det sabbar känslan i bilden, utan att det snarare lyfter den.






Den här bilden är från samma fotografering med Johanna som det första exemplet. Här har vi använt en reflexskärm, som ni ser ifall ni tittar noggrant i ögonen.

Vilken typ av ljus har jag använt?
Ljus som är studsat mot en reflexskärm.


Min kommentar om bilden:


I den här bilden ser man tydligt ett blänk till vänster i ögonen, och blänket har en rund form (det är en reflexskärm!). Något jag lärt mig är att ifall man tittar på ögonen kan man se exakt vilken belysning man använt, ifall man använt blixt eller om man fotat utomhus eller inomhus.
Om jag riktat reflexskärmen annorlunda hade jag inte frätt ut lika mycket kring näsan och inte heller fått en skugga från näsan, men i det här fallet var ljuset väldigt väldigt mjukt och därför gör det inte så mycket att det bildades en skugga från näsan.






Det sista jag vill att ni tänker på är att ni är kreativa! Använd gärna rekvisita i form av frukter och föremål, eller kanske till och med flera personer. Det finns ingen regel som säger att man SKA använda stor bländare för att få kort skärpedjup. Det finns ingen regel som säger att man SKA använda sig av gyllene snittet när man fotograferar. Det finns ingen regel som säger att man SKA försöka få så lite skuggor som möjligt i ansiktet. Allt handlar om vad som passar bilden bäst. Överexponera. Underexponera. Komponera om, placera personen i mitten, sätt fokus på något annat än ögonen. Det finns inga begränsningar, utom dina egna!





Min fotoutmaning till DIG:

Gå ut och fotografera ett porträtt där du jobbar med de tips jag berättat om ovan. Försök verkligen att hitta på något speciellt och annorlunda, på det sätt du sett i exempelbilderna ovan. Du får redigera bilden precis som du själv önskar. 
Lägg upp bilden på din blogg, eller skicka i ett mail till [email protected]

I inlägget eller mailet svarar du på de här tre frågorna:
  1. Vad har du fotograferat och var?
  2. Vad är motivet i bilden?
  3. Vad gör det här porträttet till ett bra och intressant porträtt?
Skicka en länk till inlägget, eller mailet, senast torsdag den 31 mars
Jag kommer välja ut 3-5 bilder som jag tycker är kreativa och som är intressanta porträtt och sedan lägga upp dessa bilder i ett inlägg. Där kommer jag att ge lite konstruktiv kritik, dvs. skriva det jag tycker är bra och det jag tycker kan göras bättre med bilden, men jag kommer också skriva en motivering till varför jag tycker att fotografen har gjort ett intressant porträtt i mina ögon.

Lycka till med fotoutmaningen! Jag förväntar mig att ni skickar in intressanta och spännande porträtt, mer än gärna exklusiva! Om jag får in riktigt speciella porträtt kanske det belönas med en liten överraskning. Och kom ihåg att alla någon gång börjar från noll, så skicka in din bild du med!

Kommentarer
Postat av: Denize - Ensam morsa till E&E - Foto - Personligt

Tack för din kommentar. Vad roligt att du gillade bilderna :)



Kan bara ge dig beröm tillbaka. Vilka OTROLIGT fina foton du tar!

2011-01-23 @ 15:36:13
URL: http://denize.se
Postat av: fandango - foto och annat trams

Sjukt bra tips och grejer i det här inlägget måste jag säga!



Gillar din blogg starkt!

2011-01-23 @ 15:45:19
URL: http://fandango.blogg.se/
Postat av: bakom linsen

Väldigt bra förklaringar:)

2011-01-23 @ 16:21:40
URL: http://bakomlinsen.wordpress.com
Postat av: Amanda E

Vilket bra inlägg! Den svartvita bilden på Johanna är så fin!

2011-01-23 @ 17:11:31
URL: http://amandaenglund.blogg.se/
Postat av: Sebastian Skarp

Svar: Tack så mycket! :D Det blev iaf en helt okej dag! Fast födelsedagar är ju inte vad de en gång var...



Spännande fotoutmaning! Porträtt är något jag väldigt sällan fotograferar, de flesta jag känner försöker gömma sig om jag riktar min kamera mot dom :P Kanske borde försöka mig på att ta någon bild som jag kan skicka in. Poserade porträtt är inte riktigt min grej, men det finns ju iofs inget som säger att det måste vara poserat!

2011-01-24 @ 00:23:18
URL: http://fotoskarp.blogg.se/
Postat av: Petra

Så bra tips. :)

Måste leta reda på en frivillig person som ställer upp på porträttbilder. En reflexskärm måste också försöka införskaffas snart.

2011-01-26 @ 14:52:49
URL: http://linnea84.blogg.se/
Postat av: S A R A - En fotoblogg

Kul! Jag tror jag ska vara med :)

2011-01-29 @ 11:52:01
URL: http://onlyssara.blogg.se/
Postat av: Izabelle

Vilka bra förklaringar och tips! Tack så jättemycket, väldigt användbart :DD kram

2011-01-29 @ 22:15:09
URL: http://zabelles.blogspot.com
Postat av: ELIN

På första bilden är det ju bara skärpa på ögonen och sen är det andra väldigt oskarpt, och jag har sett att det är så på många av dina bilder. Gör bländaren allt eller efterredigerar du det? Om det bara är bländaren, hur stor är den isåfall? :)

2011-06-17 @ 20:29:54
URL: http://enlitenlycka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0