Mitt projektarbete


Det här inlägget kommer att handla om mitt projektarbete och hur jag egentligen gått till väga, från början till slut. Finns en risk att inlägget blir långt.





Till att börja med var inte tanken att göra det här projektarbetet, jag hade tänkt jobba med en kompis och starta en fond för en utrotningshotad djurart. Av olika grunder hade jag inte så stor lust att göra det arbetet, så till sist, lite för sent, talade jag om det för min kompis. Det samtalet ledde till att vi inte pratade mer under våra resterande 1,5 år i samma klass. Jag var helt enkelt för feg för att säga det lite tidigare än vad jag gjorde, till sist hade jag inte mycket att välja på. Det ångrar jag, tycker det är synd att förlora vänner på det sättet och mitt tips till er är: gör inte samma misstag som mig, ska du "göra slut" på ett arbete du har med en kompis, tala om det i tid. Oavsett vad det gäller.


När jag skickade in idéskissen blev den inte godkänd, det gick inte inom ramarna för mitt program. Jag ville göra en fotobok om ett cancersjukt barn. Istället fick jag fundera vidare och valde att göra en fotobok om djurens betydelse inom vården, vilket passade mig perfekt. Ett projektarbete som man ska jobba med 100 timmar är för mig viktigt att det är roligt och intressant, annars hade jag tröttnat och knappast varit engagerad. Jag träffade och fotograferade 5 stycken olika "enheter" förra sommaren, det var bland annat en epileptisk pojke, en autistisk pojke och en handikappridskola. Alla hade på något sätt haft nytta av djur i deras liv. Jag intervjuade samtidigt föräldrar eller personen med sjukdomen och fick på det sättet ut texter till fotoboken. Jag skrev även lite allmänt om bland annat hormonet oxytocin, ridterapi och vad djuren betyder för människan. Blandat mellan texterna hade jag bilder som passade texterna, det kunde även vara bilder från fotograferingar jag haft tidigare med kompisar och deras djur. I allmänhet lärde jag mig otroligt mycket av att få träffa, intervjua och skriva texter om dessa "enheter". Jag lärde mig även hur man kan designa en fotobok på ett enkelt och snyggt sätt, genom att ta kontakt med fotografer och liknande för att få konstruktiv kritik. Var det något som någon önskade kunde ändras så gjorde jag det.


I slutprocessen dök det upp ett stort problem, nämligen att en ridlärare inte ville att jag skulle ha med bilder och text i boken eftersom att jag ville trycka upp åt andra än just skolan. Jag fick kompromissa och lösningen blev att jag gjorde personerna anonyma i text och bild. Alla blev nöjda och glada, trots att jag blev tvungen att ta bort ett par favoritbilder. Det intressanta med det här problemet var att alla inblandade fick skriva på ett kontrakt där de godkände att jag publicerade text och bild, här får vi alltså lära oss vikten av att vara tydlig och noggrann med vad man har för syfte med ett arbete.


Till en början gjorde jag fotoboken i kvadratiskt format, men när jag tryckt upp den ett par gånger så tyckte jag att boken blev lite för dyr. Därför designade jag om den helt och gjorde den i liggande A4-storlek och då blev den billigare. Visst tog det tid, men jag fick även möjlighet att ändra sådant som inte blev som jag önskade i första upplagan. Mitt projektarbete var färdigt strax efter nyår och då hade jag gott om tid att skriva en projektrapport. Allt jag gjorde ville jag gärna ha konstruktiv kritik på, det är av sina misstag man lär sig! I början av maj höll jag en muntlig presentation om mitt projektarbete och berättade historier, som jag fått ta del av och som stod i boken, för eleverna på min skola. Jag har aldrig riktigt varit förtjust i muntliga presentationer, men lokalen var fullsatt och jag visste vad jag pratade om. Det blev helt enkelt bara väldigt roligt, och de flesta såg berörda ut av de historier jag berättade. Det var syftet med min bok, att engagera andra. Jag lyckades.


Tack vare all den tid jag lade ned,
mitt engagemang och mitt tålamod (datorn vägrade samarbeta, programmen ville inte som jag ville, sidor och bilder försvann mitt under arbetets gång osv) så fick jag på studenten ta emot stipendiet för bästa projektarbete på skolan. Det var många arbeten som var fina, därför gjorde det mig väldigt glad att just jag fick ta emot stipendiet. Något annat jag har mitt projektarbete att tacka för är att jag lärt mig så otroligt mycket - om att skapa sammanhängande historier och bildserier, att göra en bok intressant, hur man handskas med problem under vägens gång, men framför allt att jag kan om jag vill. Jag vågade hålla en muntlig presentation och det var ju skitskoj, därför höll jag ett tal på min student och det kommer jag aldrig glömma. Och det hoppas jag att ni också vet om er själva, att man kan om man vill! Det handlar bara om att våga i rätt tidpunkt.

Om du är intresserad av att se mer eller kanske köpa boken så kan du kontakta mig på matilda.fotograf[at]gmail.com, så skickar jag en länk till fotoboken.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jättefin! Vill gärna se mer av den :D

2011-07-03 @ 15:26:09
URL: http://slurfyy.blogg.se/
Postat av: Hannah Larsson

hur otrolig amazing får man bli egentligen? men det är så himla sant; vill man så kan man verkligen.



boken verkar himla intressant, vad kostar en? skulle jättegärna vilja läsa den!



stor kram!!

2011-07-03 @ 16:09:55
URL: http://hannahlarsson.com
Postat av: Sebastian Skarp

Väldigt intressant att läsa om ditt projektarbete, och att få se några sidor ur boken! :) Det verkar hur kul som helst (men också jobbigt) att göra en fotobok, men en sammanhängande historia och tema! Det ska jag också göra någon gång i mitt liv!

Och så kul att du fick stipendie för projektarbetet också, det visar ju verkligen att du lyckats med ditt arbete :D

2011-07-03 @ 16:47:26
URL: http://fotoskarp.blogg.se/
Postat av: Hannah Larsson

/Åh tacktacktack! Och absolut, det skulle vara en ära verkligen! :D och riktigt roligt att du gillar bilderna med tanke på att de är mobilbilder, dock självklart redigerade men ändå! :) tusen tack! blir så glad!!



Jag hittade dig på Blurb, men dock ingen bok? Kanske bara sökte fel, vet inte riktigt! :) Skulle vara himla roligt att köpa boken, har dock väldigt dåligt med pengar just nu då jag är lite dålig på att spara det lilla jag får... Men ska tänka på det och om annat kan jag ju köpa den senare när jag har det! :D Den verkar helt awesome, verkligen!



Skulle vara jätteroligt att träffas. Tror den 29:e augusti fungerar, fast jag har ju börjat gymnasiet då och eftersom det är en måndag är jag inte hundra just nu i denna sekund, men det borde fungera! :)



Stor kram! <3

2011-07-03 @ 17:09:24
URL: http://hannahlarsson.com
Postat av: emma

(vet inte om min förra kommentar gick fram, mitt internet dog precis när den höll på att skickas haha!)

wow, du är grym! riktigtriktigtriktigt snyggt projektarbete. (: och, jag har kollat igenom dina bilder här en stund nu också, och, ja, du är heelt grym!

2011-07-03 @ 17:40:30
URL: http://www.emmaivarsson.se
Postat av: M I C A E L A S (lovliie.blogg.se)

Hur många sidor är boken? :)

2011-07-03 @ 18:18:10
URL: http://lovliie.blogg.se/
Postat av: Cajsa

fan va snyggt! :D Duktig du är! :D

2011-07-03 @ 19:33:13
URL: http://cjssong.spotlife.se
Postat av: becca

Jättefint - vilken bra idé ! Snyggt !

2011-07-03 @ 20:20:49
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: Annie

Ett riktigt grymt projektarbete ser det ut att vara!

2011-07-03 @ 21:05:07
Postat av: Fanny

otroligt intressant och inte minst snyggt arbete! skulle vara skitkul att plugga med dig ;) GRYMT SOM VANLIGT!!

2011-07-04 @ 08:40:23
URL: http://www.flickr.com/photos/magic_mirror/
Postat av: Emma Nordgren - Foto

Åh va kul (eller kul o kul, men) jag gjorde nästan inom samma ämne, fast bara om hundarnas betydelse inom vården. Och dessutom så förlorade jag en kompis ett halvår på samma sätt, genom att inte vilja göra det vi hade planerat längre, tyvärr. Men vi är vänner nu igen iaf!

2011-07-04 @ 14:00:44
URL: http://emmanordgren.webblogg.se/
Postat av: Fotoemilia

Wow. Superbra arbete, blev ju riktigt bra. Impad är jag :)

2011-07-04 @ 15:06:56
URL: http://fotoemilia.blogg.se/
Postat av: vicky [FOTO]

Hej! ditt projektarbete är verkligen beundransvärt!Jag håller också på med att göra en fotobok med olika hundraser som projektarbete, och skulle bli så glad om du ville dela med dig av tips eller liknande hur ens bok får det där lille extra?:)



Från vilket företag beställde du din fotobok, hur många sidor var det och hur mycket kostade det?:)

Kram!

2011-07-04 @ 18:27:11
URL: http://irishcat.blogg.se/
Postat av: jeskan

Det både ser ut och låter väldigt bra det där Matilda! Du är allt bra duktig du :)

2011-07-06 @ 18:08:21
URL: http://jeskan.blogspot.com
Postat av: vicky [FOTO]

SV: tack så hemskt mycket för ditt svar!:D

Det var ju väldigt billigt för att vara så många sidor :) Men var det svårt att jobba med InDesign? Sidan är ju på engelska så hur gjorde du med betalningen?:P

Ha en bra dag!

2011-07-06 @ 22:17:30
URL: http://irishcat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0