Svar från frågestunden


Vad är din/ditt favorit?
- Maträtt: Enchiladas är gott, men det finns såååå mycket som är otroligt gott!
- Färg: En nyans av turkosblå.
- Resmål: Jag vill åka jorden runt, men speciellt Nya Zeeland lockar!
- Djur: Katt helt klart.
- Dryck: Ingen speciell, dricker vad som passar, hehe.
- Blomma: Har ingen favoritblomma, jag föddes nämligen med den typen av gröna fingrar som tar död på blommorna.
- Recept: Kan bara basic-recepten än så länge, men kanske hemmagjord daimglass?


Hur stort bor ni nu & tror du att du kommer återvända till din hemort nån gång för att bosätta dig?
För tillfället bor vi i en etta på 25 kvm, vilket räcker gott och väl. Jag tycker det är viktigt att dela på ekonomin, så att den ena inte lever på den andra, därför kommer vi vänta med att flytta till något större innan jag har hittat nåt jobb. Jag vet inte om jag kommer återvända till Piteå, tycker att det är ganska "instängt" där och jag trivdes inte riktigt - men norrut kan jag säkerligen flytta en vacker dag.



Vad ville du bli när du var liten?
Ojojoj, det var mycket jag ville bli! Jag vill bli dagisfröken, lärare, bonde och kläddesigner (jag älskade att sy kläder när jag gick på lågstadiet, hade alltid egensydda kjolar och linnen. En gång gjorde jag en kjol som var så lång och tajt längst ned vid fötterna att jag knappt tog mig på skolbussen när jag skulle till skolan, haha, hade nog räknat lite fel på måtten). Bara för det så kommer jag inte på fler saker, men det var nog fler skulle jag tro.



Hur ser en helt vanlig dag ut för dig?
För tillfället är mina dagar vääääldigt tråkiga. Jag vaknar, äter frukost, pluggar körkortsteori, läser sedan lite om företag, redigerar bilder om jag har haft ett jobb och försöker ta en promenad under dagen. Jag äter lunch, sedan kommer Fabian hem från plugget vid 16-tiden och då brukar vi ta en lång promenad och sedan äta middag, övningsköra lite och sen mysa framför en film eller en serie. Nu den senaste veckan har jag upplevt att jag har allt mindre saker att göra, så det är kanske dags att börja söka jobb. Jag sparade pengar från i somras så att jag skulle ha tid på mig att ta det lugnt och söka jobb när jag hunnit med plugg och liknande.


Kan du inte visa några bilder du tog under ditt första år med kamera i handen?
De första bilderna jag har tagit tog jag som 6-åring i Spanien, tyvärr har jag bilderna i en kartong i förrådet så det blir svårt att visa dem. MEN, jag kan visa bilder från år 2003, då jag sålde jultidningar för att kunna köpa en digitalkamera. Ordagrant så var kameran skitkass, batteriet gick åt på en millisekund och därför fotade jag med den bara ett par enstaka gånger. De tre översta är från 2003, den sista från 2006 (fotad med min pappas Nikon D70).




Hur kommer det sig att du flyttade till uppsala (var det för att Fabian bor där?)
Det stämmer, jag flyttade ihop med Fabian, vilket känns jättebra efter snart 1,5 år med distansförhållande. Sedan är det et supermysig stad som förhoppningsvis kan bredda min kundkrets så småningom.


Har du hittat nya vänner i uppsala?
Jag har inte riktigt hittat nya sen jag flyttade hit, men jag har vänner här sen tidigare, samma sak i Stockholm.


Kan du inte senare visa lite hur ni bor och så?
Jag slänger upp ett inlägg senare om hur vi bor, kanske kommer nästa vecka!


Kan du inte göra fler "vardagsfilmer" som när din bror skulle iväg och åka skidor tex?
Jag har en film på G, men sedan kommer det bli svårt att göra vardagsfilmer eftersom det inte finns så mycket att filma här då hela min familj (och därmed alla mina modeller!) är i Piteå, dvs ungefär 80-90 mil bort. Vi får se om jag lyckas komma på något annat att filma däremot!


Vart i Uppsala bor du och vad pluggar du? (visst pluggar du och om inte vad gör du i min vackra stad?)
Jag bor i Årsta, och jag körkortspluggar samt läser på om företag. Tänkte sedan jobba resten av året och till våren jobba och läsa nån kurs på uni. Kanske spanska eller genus, vad får vi se sen! Anledningen till att jag flyttade just hit, som jag skrev tidigare, är för att jag flyttade ihop med Fabian som pluggar här.


Var det svårt att hitta lägenhet?
Nej, det var inte svårt att hitta lägenhet, eftersom jag flyttade ihop med Fabian.



Jobbar du utöver fotograferingen?
Nej, inte än. Ska börja söka jobb nu, har sparat pengar så jag har råd att leva fram till dess.



Trivs du?
Definitivt! Visst saknar jag min familj (lite), men det är väldigt skönt att slippa allt bråk. Sen är Uppsala en supermysig stad!


Kan du inte visa den första seriösa fotograferingen du hade och en av dina bäst som du tycker att du fotograferat, skulle vara kul att se skillnaden på hur du fotar då/ nu och hur redigeringen har ändrat sig:)
Visst! Min första seriösa fotografering tolkar jag som mitt första uppdrag. Det hade jag i juni 2009 och jag var sjukt stolt över mina bilder! Min bästa bild är däremot inte en lätt sak att komma på, men jag valde en bild jag fotograferat på ett bröllop nu i sommar, så att jag jämför olika fotouppdrag.





Den bästa/ roligaste platsen du varit på?
Den bästa platsen jag varit på är i vår stuga, vårt före detta permanenta hem. Där finner jag alltid lugnet, och har alltid roligt oavsett vad! Älskar att åka skidor på älven, och i vanliga fall är skidor verkligen inte min grej, men i stugan så går det. Det är också där jag alltid finner mest inspiration att fotografera. Kommer bli tufft att inte få åka dit så ofta längre!


Vilken är din favoritfrukt?
Finns mycket gott! Mango är nog en favorit, men sen finns det frukter jag inte smakat än som jag en vacker dag vill testa också.

Vilken är din favoritmöbel hemma hos dig?
Ingen för tillfället. Datastolen är ganska trasig, stolarna knarrar bara man tar en tugga av lunchen. Ja, i och för sig, sängen är ganska härlig.


Hur kom det sig att du började fota och när visste du att du ville bli fotograf?
Jag ville köpa en kamera för att min bästa vän Hilda hade fått en kompaktkamera och vi tyckte det var väldigt roligt att fotografera. Fotograf är man ju bara man håller i en kamera och fotograferar, men att jobba med fotografering trodde jag faktiskt aldrig att jag skulle göra, fram tills någon gång i juni förra året då jag fick en förfrågan om att fota bröllop. På den vägen är det. Att jobba heltid med foto vill jag däremot inte, jag vill ha tid att kunna ta kameran på en promenad och go crazy som jag gör ibland. Det är skönt att ha något jag kan koppla av med, och det är vad fotografering är för mig.


Har du någon drömplats att fotografera på?
Jag vill fotografera i andra länder, vanliga porträtt fast i en helt annorlunda miljö. 

Favoritfilm? Favoritartist? Favoritfotograf?
Det finns såååå många grymt bra filmer, artister och fotografer så jag har inte riktigt några favoriter. För tillfället kommer jag inte på någon extra bra film eller artist, men det finns bland annat två fotografer jag tycker är riktigt duktiga, det är Jonas Peterson och Mikko Puttonen. Sen finns det givetvis fler, men ingen jag kommer på just nu.


Hur kunde du ha råd med så många Canon objektiv på så kort tid? Jag räknar med att du inte hade de innan då du använde en Nikon kamera... Men det kanske du hade?
Svaret på denna fråga är ganska enkel - jag hade inte råd med så många objektiv :-) Det var en övervägning när jag valde att uppgradera kamera - Nikon eller Canon, vilken skulle jag välja? Valet föll till sist på Canon, eftersom att min pojkvän Fabian redan hade en 5D Mk II och en massa objektiv som han ville låna ut. Jag köpte en adapter som gör att Nikonobjektiv passar på Canon, därför tillförde jag Fabians samling med mitt Samyang 85mm f/1.4. Så det blev bara ett kamerahus som införskaffades, och det hade jag råd med tack vare att jag sparade pengar. Kameragrejer har jag aldrig fått av mina föräldrar, de kanske har tillfört 500 kronor i julklapp eller födelsedagspresent förut, men i övrigt har jag fått spara, jobba och spara. Numer har jag världens snällaste kille som mer än gärna lånar ut sina objektiv, men sedan är dealen att jag ska köpa in kommande objektiv så att det blir rättvist. Det funkar fint tycker vi båda!

Kommentarer
Postat av: Sessan

Roligt att du fick en hög med frågor :)

2011-09-23 @ 13:53:24
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: Sessan

Där vi var så var det knappt några lingon, var nog bara dessa som var mogna som jag såg. Fanns lite blåbär men de åt jag med en gång.

Dessa fotade jag i slutet av Juli så kan vara därför.



Ja skogen är verkligen härligt & harmoniskt.

2011-09-23 @ 14:04:43
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: Fotograf Benedikte Bull

Interessant å lese!

2011-09-23 @ 17:18:11
URL: http://benediktebull.com
Postat av: yasmine modell mamma och fru

allt bra?

ha en underbar fredagskväll kram

2011-09-23 @ 19:52:49
URL: http://yasminegill.blogg.se/
Postat av: Jenny Eriksson

Kul att läsa och fantastiskt att se din utveckling i bilderna! :D Härligt att du trivs i Uppsala, jag tycker också om den staden och planerar flytta dit så snart som möjligt :)



SVAR: Åh tack! Jag minns när jag fotade att jag blev alldeles lyrisk över hur häftigt det blev med tyget. Laddade upp med ett lager genomskinliga tyger i olika mönster innan och det var nog rätt lyckat :)

2011-09-23 @ 20:36:54
URL: http://ogonblickochkansla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0