Nyfiken på vem du är!


Det är intressant det där med bloggar, hur vissa börjar följa en blogg medan andra slutar. Samma gäller här. När jag började fotografera mer uppdrag som till exempel bröllop och barn så tror jag att jag tappade en del av de läsare jag hade innan. Nu är ni en annan skara än tidigare. Därför är jag lite nyfiken på vem ni är, men först tänkte jag dra en kort version av vem jag är:
 
Jag heter Matilda och är 19 år, blir 20 i oktober. Tycker att tiden går på tok för fort. Jag är fotograf och brinner för att fånga känslor. Har dock den senaste tiden tappat lusten att fota annat än just uppdrag, hoppas inspirationen återvänder! Jag bor i Umeå tillsammans med min sambo Fabian. Studerar till grundlärare F-3 på universitetet. Jag har 6 yngre bröder och 3 äldre halvsyskon. Äter mestadels ekologisk mat. Är jourhem för katterna Rut och Uno. Jag drömmer om att en vacker dag flytta till en liten mysig villa på landet. 
 
Så - vem är DU? Hur gammal är du? Varför började du läsa min blogg? Vad har du för intressen? Vad drömmer du om? Ser fram emot att läsa mer om er alla! Blir verkligen glad om ni besvarar mina frågor! Kram på er.
 
Bilderna nedan snodde jag rakt av från Fabians blogg.
 

 
Ett litet tips: Om ni har planer att fota ute på fält med grödor av något slag, visa respekt för det som växer. Det är en bonde som har odlat grädorna och de blir inte särskilt glada om delar av fältet är nedtrampat. När vi fotade dessa stod vi i utkanten av fältet och rörde oss enbart där det redan var nedtrampat eller lite grödor. Har du möjlighet; fråga bonden om lov innan du fotograferar! 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag är en 19-årig tjej från Dalarna. Har läst din blogg i några månader och den inspirerar mig till tusen så därför fortsätter jag! Jag älskar att fota och umgås med nära och kära som ger mig bra energi, samt spela innebandy. Kämpar mot ätstörningar och försöker se det positiva i livet varje dag :)

Svar: Vad kul att du följer bloggen och inspireras av den! Bra motto du har om att se det positiva i livet, alltid härligt med sådana personer! :)
Matilda

2012-09-28 @ 10:52:56
URL: http://tsvphoto.blogspot.com
Postat av: Amanda Englund

Hej! :)

Jag heter Amanda, är 18 år, bor i södra Finland. Går sista året i gymnasiet, fotograferar massor, tecknar när jag har tid, gillar havet och minns inte var jag hittade dinblogg, men har läst den länge länge...

Ha en fin dag! :)

Svar: Kul att få veta mer om dig! Har ju dock kikat in på din blogg ett bra tag så lite visste jag redan ;) Ha en fin dag du också!
Matilda

2012-09-28 @ 11:23:12
URL: http://amandaenglund.blogg.se
Postat av: Erika

Jättesmart skrivet under de vackra bilderna! :) Många som fotograferar på åkrar respekterar inte detta. (bor på en bondgård)

Jag är en 19-årig finlandssvensk tjej som heter Erika . Förutom att fota så gillar jag att baka och läsa. Sticka och vandra i skogen. :) Kan låta lite tråkigt dedär. Men jag har också en häst hemma så ridning är ett stort intresse det med. ^-^
Ärligt sagt minns jag inte exakt hur jag hittade din blogg.. Men jag tror jag hittade hit via någon annan fotografs blogg. :) Inte ett misstag att klicka på den länken! ;)
Vad jag har för drömmar vet jag inte riktigt. Att i framtiden få jobba med det jag älskar; fota. Också att få leva ett bra liv tillsammans med den man alskar. :) Mer kortsiktigt drömmer jag nog om att resa lite mer. :) Skulle hemskt gärna vilja se London. :)

Svar: Nej, tycker också det är viktigt att respektera det. Är själv uppvuxen på en bondgård, så man har förstått betydelsen av vad som händer när det trampas ned. :)
Kul att få veta mer om dig! Jag tycker också om att vandra i skogen och sticka ibland, så jag håller inte med om att det är tråkigt. Skogspromenader är såå mysigt! Hoppas dina drömmar går i uppfyllelse! :)
Matilda

2012-09-28 @ 11:50:14
URL: http://uppblandmolnen.devote.se
Postat av: Emma - foto

Emma, 20 år från Karlstad men bor och pluggar nu till jurist i Uppsala. Fotograferar precis som du mest uppdrag nuförtiden, som tex bröllop men önskar att jag hade tid att fota mer! Jag har läst din blogg lääänge, och älskar den stil och känsla som du har i dina bilder. Och självklart fortsätter jag att följa dig även om det är mest uppdrag som hamnar här! Ha det fint!

Svar: Spännande! Ja, jag känner mycket igen det där med att sakna tiden att fota vardagsfoton. Något jag vill bli bättre på! Tusen tack för dina fina ord, de värmer verkligen! Detsamma!
Matilda

2012-09-28 @ 11:59:08
URL: http://emmapersson.webblogg.se
Postat av: Jungarå Fotografi

Oj trodde du var mycket äldre, för du är ju så duktig på att fota!

Jag började följa din blogg när jag själv började fotografera tror jag, för att hämta inspiration ifrån någon som är duktig på fotografering.
Jag har också tappat motivation att fota vardagsfoton lite, precis som dig.

Jag är 26 och bor i Karlstad, pluggar just nu på Karlstad Universitet - visuell kommunikation och design och drömmer om att jobba med någonting kreativt som fotografering i samband med kommunikation eller design.

Svar: Tusen tack för dina ord! De värmer! Ja, det är lite tråkigt att tappa motivationen att fota vardagsfoton, men jag ska försöka finna vägen tillbaka. Låter även som en intressant utbildning! :)
Matilda

2012-09-28 @ 11:59:41
URL: http://www.jfotografi.se
Postat av: Sofia

sv: åh, tack. Det betyder extra mycket att höra det från dig! :)

2012-09-28 @ 12:01:33
URL: http://tsvphoto.blogspot.com
Postat av: linnea,

Jag heter Linnéa och är 18 år och bor i Öregrund. Jag pluggar sista året på GUC i Uppsala (foto).
Jag klickade in på din blogg ett antal gånger innan jag började följa den. Jag älskar dina bilder för de är inte lik någon annans och det är det som får mig att fastna för olika fotobloggar. :)

Svar: Tusen tack för dina fina ord! Kul att få veta mer om dig! :)
Matilda

2012-09-28 @ 12:22:48
URL: http://dinnerandamovie.blogg.se
Postat av: Becca

Jättefina bilder! Och jag har länge funderat på om man får vara på tex. rapsfält och fotografera. Räknas det inte som privatmark?

Rebecca heter jag och är 22 år, men kan inte fatta det själv haha. Kommer inte ihåg hur jag ramlade in på din blogg, men vet att jag fastnade för bilderna direkt och ville följa dig. Bilderna är alltid så magiska på något sätt, helt otroligt vackra!

Jag har själv en fotoblogg, har fotograferat sedan 2008 och det är hela min värld. Fast jag önskar att jag hade mer tid att fotografera annat än fotouppdrag, men tiden finns inte där just nu.

Jag drömmer om att kunna vara bröllopsfotograf på heltid och sen drömmer jag om en lyxlägenhet i stockholm om jag ska vara helt ärlig, haha.






Svar: Tusen tack! Det är möjligt att det räknas som privat mark. När vi fotade kom bonden förbi och var till en början sur över att vi trampade ned, vilket vi inte gjorde och det förklarade vi också. Det slutade med att vi fick en trevlig pratstund med honom och han berättade mer om hur odlingen och sånt går till. Har man möjlighet ska man givetvis prata med bonden innan, det här fältet låg dock inte i en anknytning till en gård så vi hade inte en susning om vem som ägde fältet. Men som sagt, vi var väldigt försiktiga och ville in skada några blommor eller växter.
Kul att veta mer om dig! Du och jag har fotograferat ungefär lika länge, tror jag tog upp fotograferingen där kring 2007-2008! :) Härlig dröm också!
Matilda

2012-09-28 @ 12:53:44
URL: http://fotobex.blogg.se
Postat av: Frida

Jag heter Frida, 17 år är jag. Ett halvår tills jag är arton och jag är verkligen inte redo. När blev jag så "gammal"? Jag älskar att fota, fotar för det mesta mina två fyrbenta vänner som även är det bästa jag vet! :)

Några drömmar jag har inom foto är att åka utomlands, australien eller afrika och fota djur. Förstå vad mäktigt? Annars skulle jag vilja fota konserter/festivaler då musik är det bästa jag vet. Bröllop vore också coolt att fota...

Har i princip alltid gillat att fota även om det var en skit kamera till att börja med.

Minns inte hur jag hittade din blogg - men jag har stannat här för att jag gillar dina bilder. Så himla fina!

Svar: Ja, tiden går FÖR fort! Och det du nämner om att resa utomlands och fota djur... Vilken dröm ja! Tusen tack för orden! Hoppas du får en trevlig helg! :)
Matilda

2012-09-28 @ 13:19:17
URL: http://www.fmarklind.blogg.se
Postat av: claudia

Claudia heter jag, är 17 år och går andra året på estet media :)
Jag är rätt ny att läsa din blogg, men det jag fastnade för var dina fina bilder!

Svar: Tusen tack Claudia! Kul att läsa mer om dig! :)
Matilda

2012-09-28 @ 13:53:59
URL: http://claudiaia.blogg.se
Postat av: Emma

Jag är alldeles strax sjutton och går andra året på IB (international Baccalaurate) i Umeå. Jag hittade hit för ganska längesen tror jag, på grund av alla bilder och fotoinspo och glädjen i det du fotar. Det där med intressen är väl svårt för jag gillar så mycket, men foto och kläder och filmer och böcker och människor och hemligheter och konst och allt som är kreativt, för en dag ska jag bo nån annanstans igen och göra precis det jag vill bara för att jag kan. Ska bara lista ut vad jag vill först! Typ så kanske.

Svar: Kul att få veta mer om dig! Ibland är det svårt det där med intressen, finns så mycket roligt och spännande man kan hitta på! Kram.
Matilda

2012-09-28 @ 14:23:04
URL: http://www.somekindofpeace.blogg.se
Postat av: Victoria

Victoria, 25, bosatt i Östergötland. Jag har följt din blogg länge, kanske ungefär när du började blogga?! Jag gillade din blogg då den hade mk av varje, vardag, bilder & du bloggar inte för att blogga. Jag drömmer om att köpa villa, utvecklas i mitt fotograferande & smyckestillverkning & bilda familj. Mina intressen är foto, tillverka smycken, umgås med familjen, resa & ska nu börja träna

2012-09-28 @ 15:14:29
URL: http://impalaa.blogg.se
Postat av: Sofie- Foto

Hej! jag heter Sofie. Fyllde precis 20 i augusti, jag har fotat i ganska exakt ett år nu med min systemkamera. innan var det bara kompakt i stort sett. har lärt mig så sjukt mkt med foto just genom att läsa på bloggar så det är nog därför i stort sett alla min bloggar på bloglovin är fotobloggar.
just nu jobbar jag som omvårdnare på ett äldreboende men har ingen aning om vad jag ska göra med mitt liv, vet inte alls hur jag ska fortsätta och utveckla allt. Om man vågar satsa seriöst på det kreativa och fotograferingen eller göra något helt annat. ung och förvirrad fortfarande ;)
Kram :)

2012-09-28 @ 17:32:54
URL: http://onlyinmywords.blogg.se
Postat av: Fredrik Larsson

Jag heter Fredrik Larsson, och är 22 år. Jag började läsa din blogg för att Jenny tipsade om din blogg. Jag började med jämna mellanrum kika in på din blogg för att få se alla fantastiska bilder. Sedan blev det att jag började kolla in allt oftare, och nu ligger du i min bloglovin-lista. :)
Mina intressen är att spela musik och att måla och teckna. Och min dröm är såklart att kunna leva på dem sakerna. Måla och skapa saker och ha utställningar. Och få spela runt i Sverige med bandet. :)

Svar: Fortsätt måla, tycker du är fantastisk med penseln!
Matilda

2012-09-28 @ 19:01:46
URL: http://www.fredlarsson.blogg.se
Postat av: Anna

Jag är en tjej på 15 (snart 16) år som är väldigt intresserad av foto och vill utvecklas inom ämnet, jag sjunger i kör och spelar piano och gitarr. Jag hittade din blogg när jag sökte efter fotobloggar och tyckte du hade väldigt fina bilder och fick massor av inspiration. Jag drömmer om att utvecklas inom foto men vill dock inte jobba med det, min dröm är att bli polis och hjälpa människor i svåra situationer. Kram och tack för en fin blogg!

Svar: Kul att läsa mer om dig! Kram!
Matilda

2012-09-28 @ 19:33:38
URL: http://annasomfotograf.blogg.se
Postat av: Amanda

Amanda heter jag, är 23 år och jag läser din blogg för att jag känner för ditt arbete och dina bilder. Jag ska också träffa dig på söndag på vår konsultation så jag läser också din blogg för att se bilderna du fotat av andra par :)
Jag drömmer om att bo i en liten by vid medelhavet och handla min mat från lokala bönder och leva i harmoni med ett gäng hundar och V och kunna leva på konst av något slag. Vad som intresserar mig varierar, jag är intresserad av massa saker - men något som alltid kommer tillbaka är bakning. Det är gott och jag älskar det.
Ser framemot söndag :)

2012-09-28 @ 22:05:31
Postat av: Freja Lindberg

Freja Lindberg. Vill bli modefotograf. Inspireras sååååhääääääääär mycket av dig. Tack.

/Freja Lindberg

Svar: Jag önskar dig all lycka! Och tuuusen tack!!
Matilda

2012-09-28 @ 22:32:16
URL: http://www.frejalindberg.com/
Postat av: Josefine

Hej! Josefine 16 år!
Började följa din blogg för jag gillar din typ av bilder, jag tycker alla har sin speciella stil på bilder och tycker det är fruktansvärt roligt att se skillnaderna på olika fotografer. Jag har precis börjat gymnasiet och går foto. Och det är mitt största intresse!

2012-09-28 @ 23:37:57
URL: http://josefinezar.blogg.se
Postat av: ALMAS

såå himla fint!
Jag heter Alma, är sexton år och bor en bit utanför Stockholm. Jag har nog följt din blogg ett bra tag, och minns inte riktigt var jag först hittade den. Jag har stannat tack vare dina otroliga bilder, du är en av mina favoritfotografer, absolut.

Jag tycker om att fotografera, lyssna på fin musik, skriva, äta och laga mat, + massa annat. Mina drömmar är väl att få ett bra liv och kunna leva på något jag brinner för.

2012-09-29 @ 00:05:16
URL: http://almawiola.blogspot.com
Postat av: Emilia

Jag heter Emilia, är 19 men fyller 20 i November. Kommer från Finland men flyttade för en månad sedan till Stockholm för att plugga media på högskola. Har också ett eget företag som fotograf och tar emot uppdrag i den mån det går. Annat jag gillar att göra är att rida och va på stallet :)
Har läst din blogg i typ 2-3 år och har alltid fastnat för ditt sätt att ta bilder. Du är annorlunda på ett bra sätt :)

2012-09-29 @ 08:30:45
URL: http://withemilia.blogg.se
Postat av: Antonia

Hejhej! :) Jag är en snart sjuttonårig tjej från svenskfinland som har hittat din blogg via någon annans? Någon som hade länkat dig alltså, minns inte em men hur som helst. Jag lämnade här för att jag verkligen älskar dina bilder, du har så fantastiska foton och man blir så glad av att se dem. Du e verkligen så duktig. Mitt intresse är fotografering, och det är en stor orsak till varför jag kikar in här för man kan väl lära sig genom att titta på andras foton också? Jag är nog långt ifrån bra ännu, men jag vill bli och ingenting är väl omöjligt?

Du tar fantastiska foton, hoppas du vet det :) ha det bra

Svar: Ingenting är omöjligt, som du skriver! Träning, träning och åter träning är mitt tips för att lyckas! Och att inspireras av andra bilder är ett fantastiskt sätt att utvecklas på! Lycka till!! :)
Matilda

2012-09-29 @ 13:52:36
URL: http://antoniastextochbild.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag heter Sofia och är 18år. :D Läser sista året av samhäll media-linjen på gymnasiet och startade precis upp fotografföretag vilket jag är rätt livrädd för fortfarande haha! Men jag vill verkligen att det ska vara något för mig så det blir min livsutmaning. :) Det svåraste är att orka kämpa och att våga/kunna anpassa sig socialt efter människor man aldrig träffat.
Förutom det älskar jag mat, drömmar, picknickar och att stå på en plats och inse att man nyss tagit en perfekt bild!
Kommer inte riktigt ihåg hur jag började läsa din blogg. Tror det var någon som länkat den i sin sidomeny!

Svar: Låter riktigt kul med ditt företag! Det är en utmaning på många sätt, men en rolig sådan och det är väl precis så det ska vara - skrämmande men roligt! Kul att läsa mer om dig! :)
Matilda

2012-09-29 @ 20:39:48
URL: http://sofiadellve.blogg.se
Postat av: Sofia

Jag heter Sofia och är 18år. :D Läser sista året av samhäll media-linjen på gymnasiet och startade precis upp fotografföretag vilket jag är rätt livrädd för fortfarande haha! Men jag vill verkligen att det ska vara något för mig så det blir min livsutmaning. :) Det svåraste är att orka kämpa och att våga/kunna anpassa sig socialt efter människor man aldrig träffat.
Förutom det älskar jag mat, drömmar, picknickar och att stå på en plats och inse att man nyss tagit en perfekt bild!
Kommer inte riktigt ihåg hur jag började läsa din blogg. Tror det var någon som länkat den i sin sidomeny!

2012-09-29 @ 20:39:48
URL: http://sofiadellve.blogg.se
Postat av: Katarina Ratcliffe

Härliga bilder på dig!

Jag hittade din blogg via Jenny tror jag. Minns inte riktigt. Stannar här för dina bilder talar till mitt hjärta.
Och jag älskar ju fotografering, att sjunga, pyssla och träna. Inte alls i ordning, för det går inte att gradera mina intressen ;)
40 år gammal tillhör jag kanske tantskaran i bloggvärlden, men har inga planer på att sluta blogga för det ;)

Jag försöker skriva ner mina drömmar och se till att verkställa också. Har insett att riktig lycka får man då man lever och helst gör det man drömmer om :)

Kramar

Svar: Tack!! Och ja, sluta inte blogga för att du tillhör "tantskaran", är bra med variation och du har en fantastiskt härlig stil i dina bilder. Härligt att läsa om hur du gör för att uppnå lycka! :) kram!
Matilda

2012-09-29 @ 21:13:28
URL: http://brakat.blogg.se/
Postat av: angelica

Jag fyllde just 25 år. Galet, jag håller med om tiden går lite för fort! Jag bor på landet och älskar det. Jag ramlade in här för längesen o har följt dig sedan dess, men är nog ganska dålig på att lämna en kommentar. Du är fantastiskt duktig och jag älskar ditt bildspråk. Jag fotograferar mycket själv, och har också lite bloggtorka när det kommer till vardagsbilder, ja egentligen bloggtorka överhuvudtaget. Kameran ligger på hallbyrån. Inte sett åt den på flera dagar. Jag är inredningsredaktör på webbtidningen Eloge Magazine. Det roligaste i mitt liv just nu, och jag hoppas vi utvecklas ännu mer. :) Det är så inspirerande och givande! Ja, nu vart det luddigt och så.. Men ja, tack till dig för en underbar blogg! kram från mig och trevlig söndag på dig!

Svar: Tack för orden! :D Ja, det är jobbigt med att ha både bloggtorka och fototorka - men det vänder förhoppningsvis! Kul med webbtidningen, den brukar jag kika in på med jämna mellanrum. Lycka till! :)
Matilda

2012-09-30 @ 07:19:53
URL: http://angeliqe.se
Postat av: Antonia

Jag är en snart 17 årig finlandssvensk tjej som själv också brinner för fotografering, men studerar dock ändå till barnledare. Hm.. jag hittade hit via Michaela Fagerudds blogg tror jag, men är inte hundra på det. Iallafall någon som hade länkat din blogg, och fastnade här för att beundra dina vackra foton. Du kan verkligen din sak, det är himla roligt att titta på dina bilder. Du har verkligen bilder som talar!

Kram

Svar: Tusen tack för dina fina ord Antonia! Ja, man kan brinna för något, men det behöver inte betyda att man behöver jobba med det bara :)
Matilda

2012-09-30 @ 13:32:55
URL: http://antoniastextochbild.blogspot.com
Postat av: Jennifer Nilsson

Mitt namn är Jennifer Nilsson, jag fyllde 22 i början på förra månaden och jag bor i Hässleholm med min familj sedan drygt ett år tillbaka. Jag har tappat räkningen på hur länge jag följt din blogg - men länge är det i alla fall :) Varför jag tycker om att följa dig är för att du tar så personliga bilder, dvs bilder med känslor och med en udda touch som bara du har :) Man vet direkt när det är dina bilder, och det är precis så det ska vara! Själv är jag hobbyfotograf och har varit sedan 2008, men jag har också grafisk design och att skriva som två stora intressen. Just att jobba med grafisk design är något jag vill satsa på att jobba med, exempelvis tidningslayout :) Så där har du det, lite info om mig! Ha det bra, kram!

Svar: Tack för dina fina ord!! Spännande att jobba med grafisk design, lycka till! :D
Matilda

2012-10-01 @ 10:47:18
URL: http://jeeenifern.tumblr.com
Postat av: Ida

Hej Matilda! Jag heter Ida och är 21 sedan en dag tillbaka. Jag hittade hit för ganska längesedan, och föll pladask för dina vackra bilder. Älskar att du alltid lyckas fånga ögonblick ur en unik synvinkel. Jag drömmer om kärlek, lycka, god mat och många skratt!

Svar: Tusen tusen tack för dina fina ord! Kul att få veta mer om dig också! :)
Matilda

2012-10-01 @ 15:53:26
URL: http://idautanp.blogg.se
Postat av: Cecilia

Jag är 18 och har precis börjat studera datavetenskap på Linköpings universitet. Jag har läst din blogg sen 2010 för dina bilder och för att få lite inspiration. Jag fotograferar för att minnas då mitt minne är inte det bästa. Spelar även fiol, tagit upp både fotboll och ju-jutsu igen. En dag ska jag flytta till BC i Canada, om inget annat tillbaka till USA.

Svar: Det låter riktigt spännande! Lycka till! :)
Matilda

2012-10-01 @ 17:23:30
URL: http://caophotos.blogg.se
Postat av: Sofia

Jag heter Sofia och är tretton år. Jag brinner för att fota och har även en fotoblogg, men har tappat lite inspiration till det på senaste tiden men hoppas att den kommer tillbaka snart. Annars rider jag, spelar piano eller sjunger. Jag drömmer inte riktigt om något, skulle gärna vilja bo ute på landet. Långt ute på landet, med en massa djur.
Jag har precis börjat läsa din blogg och jag fastnade för dina väldigt fina bilder. :)

/MVH Sofia

Svar: Vad kul att få veta mer om dig! Tack för att du tog dig tiden att lämna en kommentar! :)
Matilda

2012-10-03 @ 15:56:50
URL: http://sofiakrantz.webblogg.se
Postat av: Ellen (alatariel)

Jag heter Ellen och är 15 år gammal (bara så här i parentes så bor jag i Finland). Började läsa din blogg för du tar så himla fina bilder, och man blir verkligen inspirerad! Jag tror helt enkelt att det var därför och är. Och vet inte riktigt vad jag skall svara på den sista frågan. Drömmer om lite all möjligt. Drömmer om att utvecklas inom fotografering, att få åka till Nya Zeean och Australien och att jag skall få ett bra liv. Det var väll lite kort vad jag drömmer om. ;)

Svar: Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna! Kul att få läsa mer om dig! Hoppas dina drömmar går i uppfyllelse! :D
Matilda

2012-10-07 @ 16:59:37
URL: http://alatariel.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0