7 juni - Slovenien och Rijeka i Kroatien


Den 6:e juni fotograferade jag ingenting, då vi åkte tåg från Cefalú i Sicilien till Roma Termini för byte mot Bologna, som senare blev staden Trieste. Det var resans värsta natt, då det inte gick att boka sittplatser på tåget (det var fullbokat), men samtidigt hade vi inget annat val än att följa med då vi hade dels en tidsplan och inget boende i Rom. Alla i familjen (totalt åtta personer) satte oss på de platser som fanns tillgängliga i olika kupéer. Jag och min bror Isak satt i en av kupéerna och sov, och vaknade så fort vi stannade vid en hållplats. Kl tre på natten, när vi kom till Bologna, blev vi tvungna att flytta oss då personerna som bokat platserna klev på. Samma sak hände med övriga i familjen, utom mamma och pappa som redan blivit av med sina platser. De hade, i det fullbokade tåget, hittat en kupé med bara en man (som visade sig vara efterlyst, poliserna kom och hämtade honom och trodde för en stund att mamma var hans flickvän, haha). Hur som helst, vi trängde ihop oss alla åtta i kupén. Man kan bädda ut de sex sätena så att de blir tre stycken bäddar, och där sov vi fram till klockan sju-åtta på morgonen. Rörigt, minst sagt!
 
Den 7:e juni åkte vi från Trieste över gränsen till Slovenien, där vi bytte till tåg från Sezana, Divaca samt Pivka. Bilderna med det härliga landskapet är fotade i Slovenien (helt sjukt vacker var det där!). På kvällen kom vi fram till Rijeka i Kroatien, vi lyckades hitta en lägenhet på den stora gågatan och spenderade egentligen kvällen med att titta på dansuppträdande med barn och ungdomar i olika åldrar. The big finale var när de använde stavar som de hade satt eld på! Sen gjorde vi kväll, och fick sovmorgon dagen därpå.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen (alatariel)

Åh gud vad de första bilderna är mysiga! Och alldeles sjukt fina landskaps bilder! Vilka bilder och allt, wow såå vackert! Låter som en super resa också! ^^

Svar: Tusen tusen tack Ellen! Så glad jag blir över dina ord!
Matilda

2013-08-13 @ 15:10:26
URL: http://alatariel.papper.fi
Postat av: Victoria

Låter så spännande när man läser om era resor :)
Det var verkligen vackert landskap .

Svar: Tack så mycket Victoria! Det var väldigt spännande att resa (men det blir det nog om man reser med hela min familj oavsett hur man gör, haha) ;-)
Matilda

2013-08-13 @ 17:39:56
URL: http://impalaa.blogg.se
Postat av: Hilda

Helt underbara bilder Matilda!!! Och så spännande att läsa om era händelserika resor, kanske dags att ta upp skrivandet igen min vän? :*

Kram

Svar: Åh tack fina du!! Jag hade gärna viljat ta upp skrivandet igen, men jag har tappat all fantasi och har ingen aning om vad jag ska skriva om - det är inte som förr när vi skrev om enhörningarnas land och alla deckarstorys ;-)
Kram! <3
Matilda

2013-08-17 @ 16:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0