Att skapa sig något


Ibland funderar jag över varför vi inte säger "skapa dig en fin dag" istället för "ha en fin dag" till personer vi önskar en trevlig dag. "Att skapa" sig något innebär att jag har möjlighet att påverka, medan "att ha" något (för mig) innebär att jag inte har möjlighet att påverka om något blir bra eller dåligt, så om dagen är dålig kan jag inte göra något åt det. Jag tycker om tanken att jag faktiskt har möjlighet att påverka ifall jag tycker en dag är bra eller dålig, och genom att säga "ha en fin dag" sätter jag en stämpel över det, för risken finns att ödet säger att dagen går åt motsatt håll. Jag vill inte låta ödet styra om min dag blir fin, jag vill vara den som bestämmer om en dag blir fin eller ej.
 
Så, nu vill jag bara tala om för er att jag hoppas att ni skapar er en underbar dag! Kram.
 

Kommentarer
Postat av: Maja

Det här inlägget fick mig att tänka på den här scenen, https://www.youtube.com/watch?v=Q_cwRqXBR4Q , från The Hobbit när de pratar om uttrycket "Good morning" :)

Svar: Hihi, det har jag inte ens tänkt på, men minns att jag tyckte det var klokt sagt när jag såg filmen.. :D
Matilda

2014-04-13 @ 17:49:53
URL: http://flygasjalv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0