Mina erfarenheter av tågluff


Jag fick en förfrågan från en bloggläsare att skriva lite mer om att tågluffa, och lite tips kring det, så jag tänkte försöka skriva ett inlägg om det. De tre senaste tågluffarna jag gjort har jag gjort med min familj 2010, 2012 och 2013. Första gången följde alla i familjen med (mina två föräldrar, och jag och mina sex bröder), och andra gången åkte alla utom en av mina bröder som stannade hemma. I och med att jag åkt med min familj så har jag inte varit lika delaktig i planering osv. som jag kunde varit ifall jag valt att åka själv, mestadels av den anledningen att mina föräldrar tågluffat en hel del och därför har planerat det mesta, fixat boende och liknande. Jag tänkte försöka ge lite tips utifrån vad jag vet, men det kanske inte blir superdetaljerat av den anledningen att mina föräldrar planerat det mesta. Okej, nu blir det ett långt inlägg, haha. Hoppas någon får hjälp av det åtminstone.
 
 På tåget mot Budapest. Regnet stod som spön i backen.
 
Resan
När vi har åkt så har vi köpt InterRailkort (läs mer om det här), eftersom vi har åkt runt mellan många olika platser. Vid nyår 2012 åkte vi till Berlin, men då köpte vi inte InterRailkort eftersom vi åkte raka vägen till Berlin och sedan hem till Sverige igen. Det blev billigare att boka en biljett till Berlin, än vad det kostade att köpa InterRailkort för en vecka (Kolla och jämför priser på denna hemsida). Så, om du har planer på att resa runt mycket så rekommenderar jag att köpa InterRailkort eftersom att du då får möjlighet att resa så mycket du vill under den perioden du reser. I InterRailkorten ingår själva färdbiljetten, men inte en sittplats. Beroende på vilka tåg du åker så måste du oftast köpa till en sittplats, och priset på den kan variera. Åker du en period när många andra reser så kan det bli dyrare och vice versa. Om du åker en period när det är många som reser just den sträckan kan det vara klokt att boka sittplats innan, så att du är säkrad en plats på tåget. När vi reste så bokade vi vissa sträckor (exempelvis sträckan mellan Luleå - Malmö, eftersom att ens hemland inte ingår i InterRailbiljetten), men i övrigt la vi upp resan allt eftersom vi reste. När vi år 2010 var på väg till Algeciras (för att åka med färjan över till Marocko) kom vi till en stad i norra Spanien som hette Irun, och det visade sig att vi kom dit precis de dagar de hade ett par stora helgdagar, vilket ledde till att vi fick stanna i Irun ett par dagar innan vi lyckades komma med ett tåg som tog oss vidare till Algeciras. Köp InterRailkortet så tidigt som möjligt för att det ska bli så billigt som möjligt.
 
Tågstationen i Termini Imerese i Sicilien. 
 
Planering (inför resan)
Antingen är du kanske en person som tycker om att ha allt väldigt planerat (jag är en sådan), och därför kanske du bokar både tåg och boende innan du reser, eller så är du en spontan person som tar resan lite som den kommer. Mina föräldrar är väldigt spontana, och därför blev våra resor också väldigt spontana. Inför båda resorna visste vi på ett ungefär vart vi ville åka, men inget var ristat i sten och saker och ting förändrades. När vi gjorde tågluffen i juni 2013 pratade vi om att åka till Sicilien, Prag, Budapest och Rumänien. När vi väl var på resande fot förändras saker och ting (såklart) och familjen åkte från Sverige till Prag och Budapest och sedan till Rom (där jag mötte upp dem, eftersom jag åkte från Sverige en vecka senare än min familj). Från Rom åkte vi till Sicilien, där vi åkte runt mellan olika städer, för att sedan stå i valet mellan att ta färja till "fastlandet" på väg till Rumänien, eller om vi skulle åka med tåg över Italien och sedan till Kroatien och Rumänien. Priset avgjorde saken, och vi tog tåg istället för färja. På vägen till Rumänien bodde vi i Kroatien ett par dagar, innan vi åkte till Brasov i Rumänien. 
 
 På tågstationen i Berlin: Mina bröder i väntan på mina föräldrar som fixade biljetter.
 
Boende
Fundera över om du kan och vill sova på tåget eller om du vill bo på den plats du stannar. När min familj har rest så har vi bott på hostel eller i lägenhet om vi har stannat i staden ett par dagar, men om vi haft ett mål, exempelvis att åka från Sverige till Rom (som jag gjorde), så har vi sovit på tåget istället för att stanna på vägen för att sova i olika städer. Som jag nämnde så har jag spontana föräldrar, och när vi har varit och rest har vi letat upp boende på plats, eller sovit på tåget. Det har inneburit att vi börjat med att vända oss till turistinformation för mer info där. På många ställen (beroende på årstid och hur mycket turister det är där) står "säljare" utanför tågstationen och försöker hitta folk som vill bo på deras hotell, hostels eller lägenheter. Om man har tillgång till internet kan man även kolla upp boenden på det sättet, eller kolla upp boende i de städer/länder man är intresserad av innan man reser. I regel är vandrarhem och hostels billigare än hotell, och oftast (vi har kanske haft tur) mysiga med trevlig personal eller ägare. Fundera över om du vill ha möjlighet att tillaga egen mat, och om det i sådana fall finns kyl och spis på stället du vill bo.
 
 Övre bilden: En natt i en tågkupé mot tåget till Trieste i Italien.
Nedre bilden: En del av köket i hostellet XX Miglia i Catania, Sicilien.
 
Mat
Vill man resa relativt billigt är det ett tips att istället för att äta på restaurang eller köpa färdigmat faktiskt leta upp butiker eller marknader - på många ställen finns Supermarkets men även marknader där de säljer frukt, grönt, kött, fisk osv. Det kan också vara klokt att köpa med sig lite mat (yoghurt, bröd, pålägg, frukt) för att ha med på tåget, det är inte alltid det finns restaurangvagnar på tåget, även om de ibland går runt med små vagnar där de säljer mat - dock är min erfarenhet att deras mat inte alltid är särskilt god.
 
 Matmarknad i Rijeka i Kroatien. Fanns mängder med billig frukt.
 
Övrigt
Ett tips som antagligen är ganska självklart är att inte ha för mycket pengar på sig - risken finns alltid att det finns ficktjuvar eller liknande. Själv har jag haft en kameraväska som enbart går att öppna in mot ryggen, vilket gör det omöjligt för en tjuv att enkelt öppna väskan och plocka ut kameran. Jag har även haft en platt magväska där jag haft pass och pengar, som man gömmer under kläderna. På de flesta ställena kan du plocka ut pengar från bankomater (ibland mot en viss kostnad), men det är på vissa ställen i stort sett omöjligt att betala med kort i butiker eller restauranger, och därför är kontanter oftast ett måste. 
 
Ha med dig resebadlakan och -handdukar, de är små och tar inte stor plats i väskan. Även reselakan kan vara klokt att ha med, man vet aldrig hur fräscha boendets sängkläder är. Ha även med små påsar med tvättmedel för handtvätt - det går att tvätta kläder i handfat och sedan hänga upp på galgar i rummet, eller på tvättlinor utomhus om sådana finns. 
 
Tågstationen i Rom i Italien. 
 
Nu har jag säkert glömt något, så det är fritt fram att ställa frågor ifall jag har varit otydlig någonstans. Jag vill även säga att det här är mina upplevelser av min familjs tågluffar - och någon annan kan tycka motsatsen till vad jag har skrivit, och kanske har bättre tips än de jag har. Dela gärna med er av era erfarenheter!

Kommentarer
Postat av: Molly

Låter riktigt roligt! Måste vara ett underbart sätt att upptäcka världen på, så många fina länder och städer!:3

Svar: Ja, det är ett fantastiskt sätt att resa på! Det är inte bara platsen som är målet, utan själva resan är också viktig, man får uppleva såå mycket mer med en plats genom att åka runt. :-)
Matilda

2014-02-27 @ 19:24:25
URL: http://nordwest.blogg.se
Postat av: Mathilda

Att tågluffa är helt underbart!
Måste säga att du har skrivit ett grymt bra inlägg. Vill dock slå ett slag för att absolut inte glömma dricka om man luffar på sommaren. Jag gjorde misstaget att inte tänka på vätskeintaget vilket resulterade i några timmar med dropp på sjukhus i Milano.

Svar: Ja visst är det underbart! Tack för dina ord, och det är jättebra att du nämner det där med att dricka mycket. Resorb (eller liknande) kan vara bra att ha med, speciellt på de ställen där man vet att man inte kommer ha möjlighet att dricka särskilt mycket.
Matilda

2014-03-03 @ 09:58:32
URL: http://mathildaahlberg.se/blogg
Postat av: ron

jättefina och karaktäristiska bilder :o!

Svar: Tusen tack för dina ord!
Matilda

2014-03-03 @ 16:52:31
URL: http://merel.blogg.se
Postat av: Greta

Åå vilket fint inlägg. Jag älskar bilden när alla sover i kupén, underbar! De andra bilderna är också fantastiska :D

Svar: Åh, tusen tusen tack Greta!! Så glad jag blir över dina ord!
Matilda

2014-03-20 @ 06:43:25
URL: http://picturesofhome.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0