Livet


Ibland blir jag så konfunderad när det kommer till livet. Vad jag vill, vad som sker just nu. Jag vet ett par saker om mig själv, och det är att jag trivs bäst på landet, med stora marker, mindre tid vid datorn, pyssel hemma, men framför allt med naturen runt hörnet. Det är lugn för mig. Det är där jag känner mig hemma.
 
Jag tror att jag är lite rädd för folk. När jag tänker på arbete som involverar andra människor, framför allt många olika viljor, så blir jag stressad. Jag tror inte, innerst inne, att det är lärare jag vill bli. Helst av allt skulle jag vilja vara självförsörjande: odla mat, ha höns, lite bin, kanske sälja lite grönsaker, honung och ägg, sy egna kläder, bygga möbler, helst allt på egen hand eller med personer som ligger mig nära hjärtat. Men när jag tänker att jag inte skulle vilja arbeta med ett traditionellt arbete, för inget känns som "jag", som något jag vill göra, så känner jag mig så missanpassad, för att inget annat duger åt mig. När jag tänker på att bli lärare känns det fel i magen, och som att det finns så mycket jag inte kan lära mig, att inte räcka till helt enkelt. Jag vet inte varför det känns mer rätt att odla egen mat och göra allt själv hemma, för inte vet jag hur en gör eget tyg, eller hur en odlar, eller hur en snickrar ihop möbler, jag har faktiskt inte en aning om allt det, ändå känner jag inte rädsla eller oro vid den tanken, utan snarare: jag kan lära mig om det är det jag vill. Så känner jag inte när jag tänker på läraryrket, eller på att jobba i kassa på en butik, eller på något annat yrke som har korsat mina tankar.
 
Men så finns alltid de fasta utgifterna som en har, som t ex kostnader för bostad, som en på något sätt måste få ihop lite pengar till. Helst skulle jag vilja göra något hemifrån genom min enskilda firma, men vad? Och om inte det skulle fungera, vad finns det för deltidsjobb? Och det är ungefär här jag har fastnat i mina tankebanor, och då tänkte jag att någon av mina läsare kanske kan ge tips, ställa frågor och inspirera. - finns det några jobb, eller andra försörjningssätt, ni kommer att tänka på? Saker som jag kan göra genom en enskild firma? Eller något jobb som passar som deltidsjobb?
 
Stor kram! ♥
 
 
 Bilder från min uppväxt. Plocka bär och sätta potatis. 

Kommentarer
Postat av: Emily

hej! en idé är ju att starta en webshop och designa egna kläder? tänkte eftersom att du skrev att du vill sy egna kläder. varför inte då skapa och sy kläder och sedan sälja de? :)

Svar: Tusen tack för ditt tips, Emily! :) Helt klart en bra idé!
Matilda

2014-09-01 @ 11:03:58
Postat av: Ida

Hej. Nu vet jag inte om du har instagram men där finns det en tjej som heter "uddamedflit". Hon bor lite utanför Haparanda och har en egen liten gårdsbutik (tror jag de e iaf. Hon renoverar möbler och säljer dem. Tror hon säljer lite annat också.
Så det kanske skulle vara något? Då får du hålla på med möbler och kanske ha en egen liten affär på gården :)

Förresten så känner jag igen mig lite i texten ang. när det inte riktigt känns helt bra när man går en viss utbildning. Jag har precis börjat med en utbildning som int känns riktigt 100.

Svar: Tusen tack för tipset Ida! Det lät verkligen kul, jag ska kolla upp henne på instagram. :)
Ja, det är lite tufft när en inte tycker en utbildning känns helt bra. Har du haft möjlighet till praktik för att känna på hur yrket känns? Kram!
Matilda

2014-09-01 @ 19:52:35
Postat av: Maja

Du ska ju helt klart göra det som känns rätt för dig Matilda! Men jag förstår känslan av att det är svårt att veta vad som är rätt. Du vet ju att även jag har tvekat ganska mycket...

Jag vet inte om det hjälper, men jag tror att du (om du fortsätter på lärarlinjen) kommer bli en fantastisk lärare. Du förklarar alltid allt på ett fantastiskt lugnt och självklart sätt, och jag har också sett dig prata lika pedagogiskt med elever.

Annars tror jag att du skulle må bra av att arbeta med något kreativt. Du kanske skulle kunna gå några kurser på universitetet och se om du hittar något som känns bra?

Tusen kramar och ses på skolan! <3

Svar: Ja, det är så svårt att veta.. Men jag tror en ska göra det som känns rätt i magen, oavsett vad det nu innebär. Hur känner du i nuläget med utbildningen men framför allt själva yrket i sig?

Tusen tack för dina ord, de värmer verkligen. Det är den typen av kontakt som jag anser är en av sakerna som verkar härligt med läraryrket - kontakten med barn, men utifrån utbildningen har jag sakta men säkert förstått att fokus för tillfället inte är själva undervisningstillfällena utan att bedöma, planera, rätta: alldeles för mycket administrativt för min del, men också pressen att finnas där för en hel klass och att faktiskt ha tiden att se alla elever. För mig överväger inte det pedagogiska, om det innebär att jag kommer gå i väggen. Tusen kramar på dig med! <3
Matilda

2014-09-02 @ 09:47:02
URL: http://flygasjalv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0