Läsarfråga: Hur redigerar du dina ögon?


Såhär kan det se ut före och efter - mouseover.


1: Gör en kopia av grund-lagret (som jag kallar Ögon). Vill du ljusa upp eller mörka ner fotot, skapa nya kurvor genom att klicka på den runda, svartvita symbolen som den röda pilen pekar på. Klicka på Kurvor/Curves.



2: Markera kopian av grund-lagret och gå sdedan till menyn. Klicka på Filter > Skärpa/Sharpen > Mer skärpa/More sharpen. Välj ett lämpligt värde. Om du klickar på knappen som den röda pilen pekar på (i mitt fall "More accurate"), får du ytterligare skärpa. Testa!











3: Duplicera (kopiera) lagret "Kopia" och gör en vektormask genom att klicka på den fyrkantiga symbolen med en rund prick inuti. Färga vektormasken svart genom att klicka på Redigera/Edit > Fyll/Fill - välj färgen svart.

Är vektormasken svart syns ingenting från lagret du har vektormasken på. Färgar du masken vit, syns allt på lagret. Om du bara vill att vissa delar av lagret ska synas, kan du måla med en vit pensel på den svarta vektormasken. Vi ska nu måla fram ögonen i punkt 4.











4: Välj en pensel som är nog stor åt att måla fram ögonen. Penseln ska vara mjuk; ju lägre procentvärde du tar, desto mjukare blir den. Jag har 0% för att få den mjukaste penseln, så att det inte blir skarpa kanter mellan ögat och huden.

Välj om du vill måla fram hela ögat, eller bara irisen. Det beror helt på vad du känner att du vill redigera.
Gå till menyn Bild/Image > Justera/Adjustments och sedan kan du välja alla olika alternativ där; Kurvor/Curves, Nivåer/Levels osv - testa dig fram och se vad som blir bäst för just din bild! Du kan till exempel kolla lite på Färgbalans/Color balance för att ändra färgen på irisen och liknande.




5: Vill du framhäva irisen lite mer, finns det många olika sätt du kan göra. Först och främst; lägg ihop alla lager utom lagret "Ögon". Duplicera (kopiera) sedan det lagret.

Gör en vektormask, där du målar fram bara irisen.








6: Det finns många olika sätt att plocka fram irisen, och det här är bara att sätt att göra det.
Markera det senaste lagret du har gjort, det med vektormasken. I själva lager-menyn kan du i en rullist välja olika sätt att förändra lagret - som Mjukt ljus/Soft light eller kanske Ljusare/Lighten. Ifall lagret har en opacitet på 100% så syns hela lagret, men ju lägre värde du väljer, desto mer 'genomskinligt' blir det.
För att det inte ska bli för överdrivet kan du dra ner opaciteten till ett värde mellan 20-50, på ett ungefär. Du måste pröva dig fram, det finns inga värden som stämmer in på alla bilder!

Nu har jag gett er ett par riktlinjer till hur du kan redigera ögon. Som du ser har jag inte angett precis hur jag gör för att redigera ögonen i mina foton, för jag vill att alla ska redigera olika. Med hjälp av dessa tips kanske du utvecklar något som blir personligt? Lycka till!



Här ska jag ger ett par exempelbilder till punkt 6 och vad jag har använt för värden till dem:


Kommentarer
Postat av: Carro

Så åskan drog sig mot Piteå, här i Luleå har den också varit :-) Måste säga att du har grymma bilder också, även snygg redigering!

2009-08-18 @ 21:05:56
URL: http://clundstrom.webblogg.se/
Postat av: Mirjam

vad kul att du gav ändå en av dina hemliga tips med ögon men jag nöjer med de där tips.. Behöver kanske inte mer.. :) Tack!

2009-08-19 @ 08:19:56
URL: http://karamirj.blogg.se/
Postat av: Sessan

Svårt det verkar, får testa mig på det någon gång då jag är lite piggare.

Men roligt att du visade lite snabbt :)

2009-08-19 @ 11:59:58
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: Sasha

åhh, tack! :) det var just en sån här guide jag behövde :D

2009-08-19 @ 19:44:23
URL: http://gordiyevska.blogg.se/
Postat av: emma

tack för tipset! :D

2010-11-05 @ 10:24:29
URL: http://eemmaoberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0