Något av de roligaste stunderna med skidorna!


2Har ni någon gång åkt miniskidor, i en backe och hoppat och gjort trick?
Det är ju ganska roligt men själv tycker jag inte så mycket om det, backflip och 360 och allt vad det nu heter, jag är så dålig på det helt enkelt.

Jag däremot har testat att åka miniskidor ute i skogen och det är något av det roligaste jag någonsin har gjort med alla sorters skidor!
Vid vår stuga finns det ett litet berg, mer som en riktigt stor, brant kulle. Med miniskidorna och stavar på började jag och lillebror Isak klättra uppför berget och det tog nog mest tid utav allt. Jobbigt var det att klättra uppför en så brant sida av berget.
Solen sken, det var mars och sportlov, klarblå himmel och mycket snö. En helt underbar friluftsdag.

s


s


Uppe i skogen fotade jag, såklart, när Isak åkte upp och ner för små eller större kullar eller när han skidrade fram i den orörda snön.
s
Efter att vi följt ett skoterspår en eller en halv kilometer kom vi till en dal som gick nedåt en längre bit. Där växte små granar som snarare såg ut som yttepyttesmå buskar.
Det var här vi kom till den roligaste delen av miniskidor-turen!
Jag fick äran att åka ner först och jag korsade mellan granarna. Stenar döljdes under snön så ibland flög man i luften men landade välbehållen på två ben och fortsatte i en hiskelig fart nerför backen. Det hela tog kanske en minut men kändes mycket längre och så otroligt roligt!
Isak följde efter och ramlade ett par gånger men i övrigt gick allt bra. Vi tog oss uppför backen igen (inte alls lika roligt!) och följde skoterspåret tillbak. Vår granne har kört skoter upp i skogen och hans del av berget/skogen är den brantaste omkring där vi bor. Vi satte oss ner med baken mot skidorna och hade stavarna släpandes efter oss och åkte nerför. Det gick fort och kan säkert ha varit farligt, men ojoj så skoj det var! Hade man tur åkte man inte av spåret, men det lyckades inte jag med i alla fall. Haha. Efter en tre timmar lång tur med miniskidorna var jag peppad på att åka ut en gång till samma dag och det gjorde vi också, fast då drog vi med hela familjen istället.

sHar du miniskidor eller har syskon/barn ett par så använd dem, ta på stavar och far ut i naturen, det är bara att rekommmendera. Det finns dock en ganska stor risk att du ramlar om du är ovan vid att åka miniskidor, så se till att inte skada armarna på något sätt. Därför är det bra med stavar, det ger en liten extra balans.

Hoppas jag har inspirerat er fram till sportlovet, eller vilken dag det nu passar att åka. Gör det gärna en solig, klar dag så blir upplevelsen mycket bättre!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hahaha, miniskidor, jag hade ett par när jag var liten, för typ hundra år sedan. Man fick spänna fast dem med remmar på sina vanliga stövlar och jäklar vad fort det gick nerför backen och jäklar vad man slog sig.

Ha det bra

Camilla

2009-01-25 @ 14:05:02
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Veckans Modellbilder

Hej!

Tittade hit efter stt sett en kommentar på Camillas Foto. Riktigt skoj att se din fina blogg. Har haft min bara några veckor och kollar runt lite på fotobloggar för att lära lite design bland annat. Fina bilder du tar. // Mvh S-O

2009-01-25 @ 15:42:28
URL: http://stigove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0