Vi handlar från NordanSmak




 
Nu blir det här ett långt inlägg, men läs det mer än gärna! Förra veckan beställde jag och Fabian lite mat på nätet via företaget NordanSmak. Nu i veckan anlände maten via Bussgods. Vi har bestämt oss för att handla alla våra skafferivaror från NordanSmak, dels för att stötta företaget men också för att det känns så jäkla bra! Det är min pappa som driver NordanSmak och han brinner för ekologiskt och närproducerat. När man beställer maten behöver man inte fundera över om det är bra mat eller inte, för man vet det. Går man på Coop måste man alltid stanna till och fundera över var deras "Närproducerade potatisar" egentligen kommer ifrån. NordanSmak arbetar för att hela kedjan från producent till konsument ska ha minimal miljö- och klimatbelastning. Jag kan nämna en gång när jag och F handlade på Coop (vi letade efter rödlök). Det fanns två-tre olika sorter, men bara en av dem skyltade de ordentligt med. Den rödlöken kom från Nya Zeeland. Det är så långt bort det bara går. Tänk dig alla transportsträckor, hur stora utsläpp som den där lilla rödlöken har i sitt bagage. Och vad har rödlöken egentligen gått igenom för att hålla sig färsk så länge som det tar från det att den skördades tills den ligger i kylskåpet hemma? I fallet potatisar är det vida känt att det är genmodifierade potatisar som kan hålla sig färska så länge, som påverkar bland annat insekter och miljö negativt. För inte allt för länge sedan försökte ett amerikanskt företag att börja odla genmodifierad potatis här i Norrbotten, något som fick ett stopp tack vare bland annat NordanSmak och andra som var insatta i vad det skulle innebära för producenter och miljö.
 
När vi likaså handlade skafferivaror så passade vi på att beställa lite grönsaker också. Så goda morötter och kålrötter har jag aldrig smakat från varken Ica eller Coop, tråkigt nog. När jag i november åkte runt och fotade olika lokala producenter för NordanSmak så träffade jag bland annat det par som odlar en del av grönsakerna. Det är ganska häftigt tycker jag!
 
Så varför skriver jag egentligen det här inlägget? Jo, för att fler förhoppningsvis ska öppna dörrarna för bra mat som stöttar de små lokala producenterna också. Jag är student och F söker ännu jobb, så vi har inte mycket pengar att göra av med - men trots det har vi råd att köpa bra mat från NordanSmak.
 
Jag vet också vilken drivkraft min pappa har, han kämpar för en bättre miljö och för att de som producerar maten ska få rätt betalt för det. En mer långsiktig konsekvens av att handla svenskt och närproducerat är att det stimulerar tillväxten i Sverige och skapar mer jobbtillfällen, vilket är något som gynnar oss alla i Sverige. Nu när svenska bönder och deras ekonomi är på tapeten är det ju än viktigare att stötta svenska produkter. Många gånger köper vi ost, som har ett svenskt namn men som egentligen kommer från något annat land, utan att veta det. Om vi vill ha kvar svenska bönder och svensk mat över huvudtaget måste vi stötta dem som producerar och säljer dessa varor. Det räcker inte bara att säga "NordanSmak är en jättebra butik som säljer närproducerad mat!", ett företag måste gå runt också. Och jag vill att NordanSmak fortsätter existera och fortsätter brinna för ett annorlunda tänk när det gäller maten. Därför handlar jag mat därifrån, för det är det enda sättet jag kan stötta dem på. 
 
Butiken ligger i Luleå, så har du en stund över och befinner dig i Luleå - kila förbi butiken som ligger på Stationsgatan 25! Och kan du inte det, beställ lite mat från nätet på NordanSmaks hemsida!
 
För er som inte fick nog av läsandet så finns det en artikel i NSD som handlar om precis detta. Läs gärna!
 
 





Kommentarer
Postat av: Fabian

Måste bara instämma! Produkterna är helt fantastiska och grönsakerna är otroligt goda. Grönsaksbuljongen från naturata är helt fantastisk i matlagningen och mjölet är det bästa man kan baka på! Måste även slå ett slag för blodapelsinerna som nordansmak får in på vintern.. jag har aldrig nånsin ätit så goda och saftiga apelsiner.. det var svårt att sluta äta dem när man insett att man ätit 3 på raken! :) Det märks sådan otrolig skillnad på biodynamiskt och ekologiskt odlade frukter och grönsaker.. det är synd att så få insett hur mycket man går miste om när
man köper GMO, besprutade och kemiskt behandlade frukter och grönsaker.

Svar: Word! +1
Matilda

2012-09-09 @ 13:33:51
Postat av: Rebecka

Mycket bra där hörrni! Skönt att det finns fler i världen som tänker såhär, ibland känns det man försöker göra som en piss i Nilen. Ofta upplever vi här hemma att vi inte ens har ett val, i butikerna finns det ofta inte ett bra alternativ om man vill tänka hållbart.
Vi försöker köpa allt ekologiskt (inte till varje pris dock, köper hellre en oeko tomat från Sverige än en eko från Spanien om det är det valet jag har) och äter vegetariskt förutom på helger.
Man får göra det lilla man kan när det ser ut som det gör i större delen av världen.

Svar: Detsamma! Skönt att höra att det finns fler än oss tänker jag, haha! Ja, så brukar vi också uppleva det, ofta finns inte ens valmöjligheten mellan eko och oeko ens i större butiker. Keep it up, tack för dina ord!
Matilda

2012-09-09 @ 14:03:02
Postat av: Josse

Låter super bra! Jobbar för ett av företagen som säljer sina produkter till nordansmak och jag skulle aldrig komma på tanken att köpa morötter,lök, potatis osv på ica eller coop när jag vet vilka super bra produkter det finns att köpa. Tänk att i butik kunna köpa närproducerat, ekologiskt och kravmärkt och veta att man själv plockat upp dom ur jorden samma vecka, det är underbart! :D så fortsätt stödja nordansmak och närodlat allesammans! :D

Svar: Åh, för vilket företag jobbar du? Hihi, blev lite nyfiken nu ju! :D Kul att även du tycker som jag!
Matilda

2012-09-09 @ 16:19:04
URL: http://josssiiii.bloggplatsen.se
Postat av: Josse

Jag jobbar för Wallers Grönsaksland! :D

Kram :)

Svar: Aaaaha! Kul, det visste jag faktiskt inte :D Kram kram
Matilda

2012-09-09 @ 21:43:47
Postat av: Katarina

Ser riktigt bra ut! Nu bor ju jag inte i Norr så jag antar att det inte är möjligt att få levererat därifrån ;)

Svar: Nej, tyvärr inte! Men motsvarande bör nog finnas i söder också (kan man ju hoppas!) ;)
Matilda

2012-09-10 @ 12:49:59
URL: http://brakatarina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0