Manifestation mot kärnkraftverk


Känner ni till att Finland just nu håller på att börja bygga ett kärnkraftverk i Pyhäjoki, ett område som ligger tvärs över havet från Skellefteå? Cirka 20 mil från Umeå kommer detta kärnkraftverk ligga. Jag är uppvuxen med en pappa som har gjort allt och lite till för att förhindra byggnaden av kärnkraftverk ända sedan 80-talet, och jag förstår varför. Tänk att inte få uppleva all den underbara natur som finns här i Sverige ifall det sker en olycka, som den som skedde i Tjernobyl, eller den i Fukushima. Jag kan inte tänka mig hur det är - att inte få gå runt och njuta av all den skog och de fina landskap som vi har nästan runt hörnet. Men det är inte bara naturen jag är rädd om, det är alla andra frågor kring kärnkraftverk - förvaringen bland annat, vad ska göras av allt radioaktivt material som ska förvaras i hundratusentals år? Vad händer med hav och miljön runtomkring när radioaktivt utsläpp sker? Vad händer med människorna som drabbas när kärnkraftsolyckor sker?
 
I lördags hade Kärnkraftsfritt Bottenviken en manifestation mot kärnkraftverket i Pyhäjoki. Jag var där och försökte fånga lite bilder under dagen. Och ja, jag är också emot detta kärnkraftverk.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: linnea

Håller med. Men är samtidigt så himla kluven då i stort sig alla i min familj plus ort har anställning på Kärnkraftverket i Forsmark och jag vet inte hur vi skulle klara oss utan det. Men i teorin är jag emot det och vad det gör mot naturen och alla risker som finns.

Svar: Jag förstår att du känner dig kluven då.. Samtidigt tänker jag att om kärnkraftverk inte funnits, så hade det funnits andra alternativ (vatten, vind eller sol) som också kräver underhåll och alltså ger jobbmöjligheter. Tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar med din åsikt. :-)
Matilda

2015-05-11 @ 20:24:30
URL: http://vibordedra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0