Svar från frågestunden


Vilket program använder du när du fotar? (Bländarprioritet, helt manuell eller vilken?)
Jag fotar helt manuellt, men ibland på exempelvis hästhopptävlingar använder jag en fast bländare och en slutartid som anpassas efter ljuset.

Hur många syskon har du? :)
Det är en bra fråga, haha... Jag har 6 yngre bröder och tre äldre halvsyskon, alltså har jag tio syskon.

Vilken bild är din favorit utav dem du tagit ? :)
Jisses, ingen aning!

Vilka objektiv använder du?
Det står här vid sidan av, i menyn. Ett Tamron 70-300 f/4-5.6 och ett Nikkor 50 f/1.8

När fyller du år?
Samma sak här, det står i menyn. Den 12 oktober fyller jag år, hur som helst. Kom ihåg det så att ni kan gratulera mig då ;-)

Färg eller svartvitt?
Det här är en så sjukt svår fråga. Färgbilder kan vara grymt snygga, men samtidigt väldigt röriga. Svartvitt är lite mer "clean", renare på något sätt. Jag tror att det beror helt på fotot och framförallt fotografen. Vissa foton gör sig bättre i färg, andra bättre i svartvitt helt enkelt.

Vilket program använder du när du redigerar dina fina bilder?
Adobe Photoshop CS3.

Var köper du dina kläder?
Lite överallt, kan jag väl säga. H&M, Cubus nån gång (sällan), JC... Som sagt, lite här och där. Ibland snor jag kläder från mamma också, haha.

Hur ser en perfekt dag ut för dig?
Jag vet faktiskt inte. Jag är utvilad. Jag slipper gorma med mina bröder. Framförallt ska glädjen vara på topp, kanske spenderas med ett par vänner. Bara alla är glada så är allt frid och fröjd, då är min dag fulländad.

Vart i världen skulle du vilja åka och fota?
I Asien skulle jag vela fota porträtt på människorna där, jag tycker de har en väldigt speciell och intressant utstrålning. Sen skulle jag vela åka till både Afrika och Australien (ja, alla platser som börjar på A helt enkelt, haha) och fota djur och natur.

Vilken är din/dina favorit bloggar?
Svårt att säga, det finns så många otroligt bra bloggar och jag kan ju inte börja lista upp alla.
Susanne fotar grymt bra, så gör även Kamilla, Ida och Michaela - och utvöer bra foton är de väldigt trevliga!

Vilken är din största inspirationskälla?

Jaa.. Brukar kolla runt mycket på FlickR, men bara av att gå runt någonstans kan jag känna  att "wow, det skulle vara häftigt att fota". Och så min mamma som fotade tidigare.

Vem är din förebild?
Ingen tror jag, kanske lite min mamma. Hon fotade tidigare och var väldigt duktig. Hon fotade mycket porträtt som jag har inspirerats lite av.

När började du fota och varför?
Som 6-åring fick vi gratis kameror i Marocko och då sprang jag och mina bröder runt och fotade där. Sen har det varit mycket fotande av djur och kompisar, mest för minnes skull. Så, ja... Haha :-)


Kommentarer
Postat av: Emma

sv: tack :D

2009-08-08 @ 20:28:01
URL: http://jumpintopuddles.blogg.se/
Postat av: Pip

sv: Tack :)

2009-08-08 @ 20:42:50
URL: http://mittnamnarpip.blogg.se/
Postat av: vexy

tack så jättemycket för den kommentaren.

har spanat lite i din blogg nu, du är verkligen jätteduktig bakom kameran. keep it up girl!

2009-08-08 @ 21:31:24
URL: http://vexy.blogg.se/
Postat av: Susanne

Ouch, thnx :D

2009-08-08 @ 22:20:53
URL: http://retrofairytales.blogspot.com
Postat av: Nina

Bara en liten sak... :)

"Hur många syskon har du?" ...alltså har jag tio syskon. Visst har du nio? 6+3.

Plus att dina foton är jättefina! älskar bilden som du tävlar med!

2009-08-10 @ 09:43:27
URL: http://thisisit.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0