Avslappning




Alla behöver någon gång en lugn stund och jag har verkligen svårt att finna dessa stunder. I skolan är det mycket plugg och prat och skratt, svårt att ta det lugnt där. Hemma är det skrik, stoj, bråk, teven på, radion på.
Den här helgen har hela familjen haft många olika planer, först skulle vi till stugan, sen inte. Igår beslutade de sig och i morse åkte de. Jag älskar stugan över nästan allt annat, men när jag funderade vidare så märkte jag hur trött jag är. Trött i kroppen, i huvudet, trött på morgonen, på dagen, på kvällen. Inte konstigt att jag skrattar som en tok under lektionstid. 
Jag beslutade mig alltså för att stanna kvar här i Piteå under helgen och ta det riktigt lugnt. Sedan ska jag plugga lite också, men det gör jag först i morgon.
För mig innebär lugnt:
  • Jag är ute
  • Jag fotar mycket
  • Tänker, läser böcker, njuter av tystnaden
  • Framåt kvällen tittar jag på film, äter glass - glass är så mycket godare än godis och jag äter inte godis heller så...
  • Gör lite yoga, lyssnar på musik
Efter en sån här helg mår jag mycket bättre. Det värsta är när resten av familjen kommer hem igen på söndagskvällen, de skriker, bråkar och då blir man trött igen. Det är kanske lite dumma tankar, men sånt är mitt liv och jag kan ju inte tänka att all den höga volymen är positiv för mig. 

En sån här helg är som en belöning för mig, efter allt mitt hårda arbete i skolan, allt jobb med mina syskon.

Idag cyklade jag ner på stan, köpte två paket med glass - gräddglass och chokladkross - och så en risifrutti som ett litet mellanmål. När jag cyklat hem igen så skottade jag balkongen som var full med tjock, lätt, vit snö. Det snöar fortfarande ute. Nu skriver jag och snart ska jag göra något annat, vi får se vad.

Ha nu en riktigt supertrevlig dag och njut av det du har!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej Matilda!

Det låter som en jättehärlig helg. Att få tanka kroppen med tystnad och stillhet är viktigt för att må bra och för att orka med. Känner så väl igen mig i dina tankar, för mig lägrar lugnet sig på morgonen då resten av familjen ger sig iväg till skola och arbete, då tar jag min kamera och ger mig ut i naturen och andas in lugnet. När de kommer hem på eftermiddagen ökar ljudnivån direkt med musik, prat, skratt och bråk. Tror att man behöver både lugn och ro och lite kaos runt sig för att må bra.

Ha en riktigt skön helg

Kram

Camilla

2009-02-07 @ 15:04:09
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Emma

SV: Åh, du anar inte hur glad jag blir när du skriver så snälla saker! Du gjorde helt klart min dag :D Tack för tipset också! :)

2009-02-07 @ 16:33:27
URL: http://emmmaaa.webblogg.se/
Postat av: Elin H

Jättefin blogg! :] Jag behöver inspriration då jag just köpt en systemis!

2009-02-07 @ 17:53:03
URL: http://elchock.devote.se
Postat av: Christian, Fotoblogg

Hej, tänkte bara passa på att berätta att du är en av finalisterna i tävlingen ifall du inte sett det. Grattis! :)

2009-02-07 @ 18:24:57
URL: http://lifeintenpixel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0