Utan dig skulle jag inte överleva.


En novell jag nyligen har skrivit. Jag har saknat att kunna skriva, men nu var inspirationen tillbaka. Läs och… ja, fundera över vad man egentligen ska värdesätta i livet.

Utan dig skulle jag inte överleva.

 

Att drömma är viktigt. Att se något som inte existerar, att kunna fantisera, fortfarande tro att då är nu. Utan det skulle jag inte överleva.

 

Ditt skratt ekar i korridorerna, och det är ditt skratt jag hör över alla andra ljud. Dina tunna, blonda lockar är uppsatta i en tofs i nacken. Du ger mig ett stort, vitt leende, och jag slänger mig runt din hals och ger dig en lång kram. Det var så länge sedan vi sågs sist, det är skönt att höra din röst fråga mig hur jag haft det borta i Grekland. Jag sjunker ner på sängkanten och svarar att det har varit toppen där borta. Det vet du ju, du har ju ringt mig flera gånger. Du skrattar och säger att det syns att jag haft det toppen, så brun som jag är. Jag hakar på ditt skratt. Jag har saknat att få skratta med dig, för vi två kan skratta åt allt och inget och trots det inte skämmas över det. Vi behöver inte säga så mycket, utan kan sitta tysta, trots att vi nästan aldrig sitter tysta ändå. Du berättar vad som hänt under tiden jag har varit i Grekland, och sedan skrattar vi åt våra galna planer. Allt är precis som vanligt, bortsett från en sak.

En sjuksköterska kommer in och frågar dig hur du mår, och du ler ditt stora vackra leende och svarar att allt är bra. Sedan stryker du bort en hårtest från ditt ansikte och vänder dina blå ögon mot mig. Det är bara tillfälligt, säger du, snart är du frisk igen.

”Läkarna har sagt att hjärntumören jag har bara är liten, och att den inom ett par veckor kommer vara borta.”

”Tur det”, svarar jag, ”för du får inte gå och bli sjuk nu när det snart är sommarlov och vi ska genomföra våra galna planer.” Du har pratat så mycket om den där Robba de senaste veckorna, eller snarare månaderna, att jag ibland blir less bara av att höra namnet. ”Han vill ha mig, jag vet det!”, säger du självsäkert varje gång vi tar upp ämnet. Vi har skrattat åt allt som har kommit ur din mun, allt som du kan se framför dig att han kommer att göra. Han är din räddare i nöden, du hans prinsessa. Vi har skrattat som två galningar och jag vet hur mycket du har längtat efter att fullfölja de där tokiga meningarna som har dykt upp i våra huvuden. Hur många gånger har vi inte sagt att vi inte är riktigt normala? Sen har du sagt att det är vi som är normala, och alla andra onormala. Du skiner upp och flinar mot mig när jag upprepar vad du senast sa om Robba. Din smala kropp viker ihop sig och du kniper ihop dina ögon, skrattar ditt skratt som får mig att le och skratta jag med.

Jag lämnar dig en lång stund senare, med glädjetårar i ögonvrårna. Ljuset som faller in genom fönstrena kastar skuggar längs de ljusa väggarna. Du ser på skuggan hur jag stannar upp en kort sekund och vänder mig om, ropar ”i helg är det fest, och jag lovar, jag ska festa för dig med!”. Jag kan bara föreställa mig hur du spricker upp i ditt leende.

 

På fredag kväll står jag framför spegeln, det blöta håret spretar åt alla håll. Det var du som fick mig att klippa mitt mörkbruna hår kort, mitt hår som tidigare har gått hela vägen ner till midjan. Mobilen vibrerar där den ligger på toalocket. ’Försök komma ihåg något av kvällen!’ och en smiley. Hela förmiddagen har jag sms:at med dig, skrivit att samhällslektionerna inte kunde bli värre. ’Haha!’, var svaret jag fick från dig. Nu knappar jag snabbt in ’I’ll try! Svårt som partypingla ;)’. Jag drar på mig min nya svarta klänning och de glittrande strumpbyxorna. Innan jag lämnar huset granskar jag mig själv i spegeln. Det enda jag saknar nu är ditt sällskap.

 

Kvällen blir, som väntat, rolig. Jag kan knappt sluta dansa, och killen som tittar efter mig ser faktiskt riktigt bra ut. Hade du varit här skulle du ha tvingat mig att gå fram till honom, men nu vågar jag inte ta första steget. Killen tränger sig fram mellan de dansande kropparna, stryker fingrarna genom sin bruna lugg och ler lite mot mig. Jag ler tillbaka och rättar till klänningen. En stund senare drar vi oss undan till köket. Ett par stolar står tomma, och jag sjunker ner där. Killen frågar ut mig om de mest konstiga saker, och jag skrattar åt de svar jag ger honom. Genom den höga ljudnivån hör jag plötsligt min mobil, och skyndar mig med att fumla upp den från klänningens ficka.

”Hallå!”, ropar jag i mobilen och försöker höra vad personen i andra änden säger. Jag hör bara hur någon säger ditt namn och ordet dålig efter det. ”Vänta!”, ropar jag i mobilen och skyndar mig mot ytterdörren.

”Vad sa du?”, frågar jag när den tidiga sommarluften slår emot min varma kropp.

 

Aldrig har jag kvicknat till så fort som jag gjorde i den stunden. Parken var öde, blommorna kikade försiktigt fram på vägkanten. Det enda som existerade var mina flåsande andetag och klackarna som slog hårt i asfalten för varje språng jag tog. Någonstans kunde jag erinra mig att den höga musiken från festen hördes. Utanför sjukhusets stora entré föll jag och skrapade upp knäna. Jag kände ingen smärta förrän långt senare. De vita, långa korridorerna var helt ödelagda på människor. Helt ensam skyndade jag mig fram, jagad av min egen skugga längs golvet. Ditt rum var oroande tyst när jag slog upp dörren. Din pappa satt vid sidan av din säng och kramade din hand. Hade jag vänt blicken mot maskinen som visade ditt hjärttryck hade jag vetat, men nu var det din pappas tomma blick som talade om vad som hänt. Den sekunden stod världen runt mig helt still, allting snurrade och det kändes som att jag skulle falla och falla och aldrig ta i marken igen. Mitt vrål steg upp ur strupen medan jag kastade mig framåt och tog tag i din hand. Panikslagen pressade jag mitt ansikte mot din hals, du var fortfarande varm och luktade precis som du. Jag borrade ner min näsa i din halsgrop och drog in ett par djupa andetag medan tårarna strömmade ned för mina kinder.

 

Att drömma är viktigt. Att se något som inte existerar, att kunna fantisera, fortfarande tro att då är nu. Utan det skulle jag inte överleva.

Du är min ängel och finns i alla mina drömmar. Utan dig skulle jag inte vara jag. Inte utan den person jag lärde känna. Livsglad. Galen. Försiktig. Klumpig. Utan att kunna se ditt ansikte om och om igen. Dina blå ögon och ditt stora, vackra leende. Du som alltid sa att dina tänder var det fulaste du visste. Jag vet motsatsen. Hade jag fått se dig le en gång till hade jag gråtit av lycka.

Utan dig skulle jag inte överleva.

 


Kommentarer
Postat av: Ellen

Vad du är duktig, Matilda!

2009-11-18 @ 11:08:55
Postat av: Sara

Sitter här och ryser! Oj oj oj vad du är duktig Matilda!

2009-11-18 @ 12:37:56
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: E M M A

Åh, gud vad vackert men hemskt.

Du är verkligen duktig på att skriva, tjejen. :)

2009-11-18 @ 13:40:49
URL: http://eexx.blogg.se/
Postat av: Igeland

Jag har råkat skruva ihop mitt star- och mitt uv-filter, dom sitter stenhårt, och man vill inte direkt ha dom sitta ihop... Har du något tips på vad jag ska göra?

2009-11-18 @ 14:32:37
URL: http://igeland.blogg.se/
Postat av: Maria [Fotoblogg]

sv: tack så jätte mycket

2009-11-18 @ 16:23:33
URL: http://mariaholgersson.blogg.se/
Postat av: linnea

Här sitter jag och gråter som en barnunge! Så himla fint skrivit, du är duktig. Jag hoppas den inte är baserad på en sanning!

2009-11-18 @ 17:24:33
URL: http://linneasvediin.blogg.se/
Postat av: Ida [fotoblogg]

Jättefint skrivet! :) Vad duktig du är.



Sv: Åh, så du har också det objektivet? Antar att du är nöjd om det är din favorit. Mitt är ju begagnat, men jag hoppas att jag kommer bli nöjd med mitt med. Vill ha det nuuuu! Men fyller inte år förns den 6e december å jag tror att jag kommer få det den helgen jag kommer hem (bor i umeå, mina föräldrar i örnsköldsvik). :)

2009-11-18 @ 17:39:35
URL: http://idalinneaogren.blogg.se/
Postat av: Hilda

SHIT vad vacker! Sitter här och gråter floder. Så fantastiskt du skriver

2009-11-18 @ 17:45:49
Postat av: linnea

Tack! :)



Okej, fy vad hemskt :(

2009-11-18 @ 17:53:22
URL: http://linneasvediin.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad duktig du är på att skriva! =)



Svar: Ja =) Kan behövas lite färg nu i mörkret! ;)

2009-11-18 @ 18:55:43
URL: http://amandakuren.blogg.se/
Postat av: Amanda

Svar: Tack! =D

2009-11-18 @ 19:34:39
URL: http://amandakuren.blogg.se/
Postat av: Sessan

Det är ju inte bara den som kör som riskerar livet utan andra också.

Man borde införa alkolås i alla bilar & ha RIKTIGA alkolås, vet att Robert Ashberg testade men få som var bra.

2009-11-18 @ 20:14:34
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: Ida [fotoblogg]

Tack så mycket för tipset :D

Har läst andra som också skrivit det, så det ska jag absolut tänka på.



Du ska inte åka till Umeå nån helg snart? =)

Skulle vara roligt att träffas, och utbyta lite erfarenheter och tips kanske å fota lite. :) Är ju iofs en bit mellan Piteå å Umeå.. :/

Kram!

2009-11-18 @ 20:16:01
URL: http://idalinneaogren.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Shit vad fin novell Matilda! :)

Blev själv sugen på att skriva något nu. xD Jag gillar den skrivarglöd du har, eller så har du en magisk penna (kanske tangentbord t.o.m) - men det är ju knappast troligt att det finns några sådana saker! ;)

2009-11-18 @ 20:16:28
URL: http://www.nogg.se/ROfoto
Postat av: linnea

tack vad glad jag blir!!! :')

2009-11-18 @ 20:24:08
URL: http://linneasvediin.blogg.se/
Postat av: Sofia H [sofiaphoto.blogg.se]

Matilda, jag ska nu borta över helgen (från torsdag morgon till på söndag) Hade tänkt och fråga dig om du skulle vilja lägga in något gästblogg inlägg på min blogg under helgen? Det vore jätte roligt, du vet ju vad lösenordet är, annars kan jag smsa det.

KRAM / Sofia

2009-11-18 @ 20:45:19
URL: http://sofiaphoto.blogg.se/
Postat av: Igeland

sv: Med händerna bara asså?

2009-11-18 @ 21:01:30
URL: http://igeland.blogg.se/
Postat av: Luisa

Jättefint skrivet.

2009-11-18 @ 21:52:33
URL: http://kolhuvet.bilddagboken.se
Postat av: Patrik

Sv. Thanks :D

2009-11-18 @ 22:42:42
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: sofie

Du är riktigt duktig på att skriva :D

Sitter här med tårar i ögonen

2009-11-19 @ 09:48:41
URL: http://thatgeek.blogg.se/
Postat av: ellen, f o t o

men åååå, skriv en bok! Jag kommer absolut att läsa den! Den här novellen fick mig att gråta, riktigt bra skrivet och du fick med så mycket känslor med ganska få ord!

2009-11-21 @ 21:04:42
URL: http://ellencharlotta.blogg.se/
Postat av: lovisa ;) hahaha du vet nog vem ...:)

den var grymt fint skrivet matilda. det fastnade verkligen <3

2009-12-27 @ 22:57:46
Postat av: Matlda

Så grymt vackert skrivet! Älskade verkligen ditt språk!

2010-04-22 @ 18:50:50
Postat av: Karin

Läst några stycken av dina noveller nu, du skriver bra! De fångar absolut min uppmärksamhet och jag kan inte låta bli att undra; är de baserade på några verkliga händelser?

Såg nu att du skrev denna 2009... haha, det var ett tag sedan! Saknar att jag inte tar mig tiden till att skriva så mycket längre...

Svar: Tusen tack Karin för dina fina ord! Mina noveller är inte baserade på verkliga händelser, utan det är sådant jag hittat på helt enkelt.
Ja, det var flera år sedan jag skrev senast och jag saknar det också! Har helt tappat "rösten i mitt huvud", den som talade om för mig vad jag skulle skriva. Ska nog snart ge mig ut och leta upp den igen. ;-) Hoppas du finner tiden att skriva du också!
Matilda

2013-02-10 @ 23:07:29
URL: http://perspektiv.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0