"Jag hatar muntliga redovisningar"…


…är en allt för ofta använd mening bland människor i överlag. Det var inte länge sedan den kom ur även min mun. Inte längre, nu tycker jag det är oerhört roligt, nästan exalterande med den där nervositeten innan en redovisning. Att stå inför klassen och förhoppningsvis vara den enda som vet riktigt fullt ut vad jag pratar om, därmed försöka få alla andra att förstå vad ämnet egentligen handlar om och hur intressant det faktiskt är. Har man ett tråkigt ämne att redovisa om - ja, det är inte alltid som man får prata om den där intressanta sjukdomen eller hobbyn - är själva utmaningen att göra det tråkiga intressant! Lyckas man få lyssnarna att verkligen tända till och se intresserade ut så kan man verkligen känna sig stolt.
Efter varje redovisning jag gör brukar jag först tänka igenom de saker jag gjorde mindre bra. Igår hade jag en muntlig presentation om MRSA, Sjukhussjukan, som i och för sig var väldigt intressant. När jag gjort färdigt min presentation kom jag på att jag hade kunnat fråga klassen om de hade några frågor om sjukdomen, men sådant kan man glömma i stundens hetta - och sådant händer hela tiden. Det positiva är ju att lyssnaren inte vet vad du tänker säga. När jag funderat över det jag kunde gjort bättre, tänker jag på det jag gjorde bra. Idag kände jag mig inte det minsta nervös, vilket underlättar oerhört. Min powerpoint innehöll mest bilder och därmed kunde jag prata ganska fritt kring ämnet, utan att vara styrd av onödigt långa stödmeningar. Dessutom är det nog lite intressantare för lyssnaren att få se bilder än en massa text, det är ju trots allt en muntlig redovisning.

Tidigare när jag höll en muntlig presentation stod jag längst fram i lokalen och nästan skakade av nervositet (okej, inte bara nästan, jag gjorde faktiskt det!), mumlade och upprepade samma sak flera gånger och fick även helt kortslutning, det var verkligen inget jag såg fram emot att göra. Jag hatade muntliga presentationer! Men plötsligt vände det, för jag började bygga upp mina redovisningar och min egen självkänsla. Ett par tips är att vara väl påläst inom det du ska prata om, läs igenom dina anteckningar eller det som du ska använda som grund. Ha gärna en powerpoint med bilder och inte text, den fungerar nämligen perfekt som stödord för dig OCH får lyssnarna att inte fästa blicken på dig. Dagen/dagarna innan du ska redovisa, sätt dig någonstans där du känner dig bekväm och sedan sitter du och pratar på som om du redovisade. Gör det en gång själv, testa sedan framför en kompis eller en spegel och spara den sista och tredje gången till då du ska redovisa. Fungerar perfekt! Skriv ned stödord på ett papper, men försök att helst inte använda dig av pappret - prata så mycket på fri hand som möjligt.


Nu ska jag inte älta det här något mer, du som har orkat läsa dig igenom hela har varit riktigt duktig! Måste ha varit tråkigt som… ja, inte gatan i alla fall (för gatan kan vara riktigt riktigt vacker många gånger!) Lycka till på era muntliga redovisningar!

Jag, sådär fint kortklippt och med nyfärgat hår, någon gång i sept -09.


Kommentarer
Postat av: [SOFIA WESTERGREN]

jag är precis likadan som du var förr! det är så himla jobbig. man glömmer mer än hälften och inget blir bra :( jag ska snart ha en redovisning, då ska jag tänka på detta! bra skrivet :)

2010-01-22 @ 11:26:19
URL: http://fiiiyah.blogg.se/
Postat av: Eja

Jag tyckte också, som de flesta andra att redovisningar var jätte jobbigt förut. Men sen började jag sluta tänka "Oh noo, jag vill inte!!" och istället tänka "Jaja, det blir som det blir" och då gick det mycket lättare.



Jag och också kommit på att jag inte kan följa ett "manus", utan jag skriver en text för att veta ungefär vad jag ska säga, men sen pratar jag utanför detta manus hela tiden. Så om jag försöker lära in ett helt manus går det åt helvete :P Pratar fritt istället



Brukar också prata om ämnet lite slapp med kompisar som en vanlig konversation, för då får jag deras synvinklar på saken som jag sedan kan använda i presentationen. Dessutom har jag på ett sätt övat på det jag ska säga, utan att folk vet om det :P Ganska smart tycker jag :D

2010-01-22 @ 11:36:15
URL: http://lillskitrus.blogg.se/
Postat av: sannie

Ha en awesome fredag idag!

Cheers mate!

2010-01-22 @ 14:30:26
URL: http://sannieschutt.blogg.se/
Postat av: E M M A

Det var dom här tipsen som jag behövde just nu. :) jag är/gör nämligen precis som allt det där som du nämnde att du gjorde innan... men det måste jag försöka bättra mig med. Vet inte varför jag blir så nervös egentligen, för jag bryr mig inte så värst mycket om vad dom andra tycker och tänker om mig... skitsamma liksom! ändå blir det kortslutning i hjärnan och jag blir alltid så besviken på mig själv.

Men jag och en kompis ska redovisa om Micheal Jacksson v.6, ska tänka på dina tips och hoppas på det bästa! :))

2010-01-23 @ 17:25:38
URL: http://eexx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0