Skolan dödar motivationen


Idag hittade jag en kort dokumentär som handlar om skolan och hur den tar död på kreativiteten och motivationen hos barn och ungdomar. Tycker att den är väldigt viktig. Jag har sett det hos mina bröder, och även hos mig själv. Har en bror som har det ganska tufft i skolan just nu, och egentligen har han så mycket energi och är så glad och har viljan att lära sig - om saker han tycker är roligt och intressant. Ska inte skolan vara det också, intressant alltså? Kul att gå till?

När jag gick i ettan (jag gick aldrig sexårs) hade jag en grymt bra lärare. Jag hade ju inte, som de andra barnen, lärt mig bokstäverna och att skriva - så när vi skrev sagor skrev jag bara bokstäver i en helt orimlig ordning. Min lärare hindrade mig inte, utan jag fortsatte skriva denna följd av bokstäver och sedan fick jag berätta vad som stod. Jag tror att det är en av anledningarna varför jag tycker så mycket om att skriva och varför jag känner mig kreativ när jag gör det. Jag stoppades aldrig från att skriva, ingen rättade och sa "nej, det där är FEL", även om ingen annan än jag förstod vad jag skrev. Och till sist lärde jag mig skriva också, och det riktigt bra också. Bara för att det är kul att kunna!


Se filmen och fundera lite, dela den gärna för jag hoppas att den kan spridas mer än vad den redan gjort!




Kommentarer
Postat av: Sessan

Tack så mycket :)

2011-11-28 @ 15:25:32
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: Hannah Larsson

Ett otroligt viktigt inlägg. Och du har så himla rätt. I allt verkar det som. Du är en himla klok människa, med ett otroligt snällt hjärta. <3



(och du är väldigt duktig på att skriva.)



Ska bli jätteroligt att träffa dig igen. Snart hoppas jag!



Stor kram!

2011-11-29 @ 10:51:10
URL: http://hannahlarsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0