Svar från frågestunden




Vilket är ditt favoritobjektiv?

SVAR: Oj, vilken fråga! Hmmmmm... Tilt-shiften är ju väldigt rolig (45mm f/2.8), men även 50'an och 85'an är riktiga gobitar. 50mm f/1.4 använder jag dock mest, så den får bli mitt svar.

Vilka är dina favoritinställningar till kameran?

SVAR: Svårt att säga då olika inställningar passar till olika bilder. Det enda jag kan säga riktigt säkert är att jag nästan alltid har största bländaren (t ex f/1.4 på mitt 50mm f/1.4) för att det ger ett så älskvärt skärpedjup. Kan inte annat än gilla det!



Drömställe att fotografera på?


SVAR: Haha, det kommer bara in en massa svåra frågor.. Drömställe att fota på? Jag har inget riktigt drömställe, utan en massa ställen jag gärna vill besöka. Nya Zeeland är ett av dem, så det är kanske mitt svar?


Har du någon idol inom fotografering, i så fall vem?

SVAR: Nja, jag har inte riktigt någon idol, jag samlar inspiration från många håll och kanter. Tror nog inte jag någonsin haft någon idol, utom när jag var ganska ny inom foto då jag tyckte (och fortfarande tycker) att min mamma skapade otroliga bilder med sin kamera, när hon fortfarande fotograferade.

Kan du visa lite fototips?

SVAR: Jag vet inte, jag kommer inte riktigt på vad jag ska visa för fototips. Kom gärna med önskemål så kan jag se om jag kan genomföra det!

Om du bara fick använda ett objektiv till alla bilder du tar, vilket skulle du ha valt och varför?

SVAR: Jag skulle ha valt 50mm f/1.4. Den har bra skärpedjup och är något mitt emellan en vidvinkel och ett teleobjektiv. Jag tror det objektivet ger störst valfrihet.



Om jag inte missminner mig har du en Canon nu men innan en Nikon. Vad var anledningen att du gick över till Canon?

SVAR: Jag tror jag har skrivit om det här tidigare, men efter att jag hade fått testa Fabian 5D MkII upptäckte jag att den där stora skillnaden mellan märkena inte fanns. Båda var kameror. Anledningen till att det blev just Canon var för att Fabian hade en hel del utrustning som passade till Canon som han erbjöd sig att låna ut till mig, och de objektiv jag hade kunde jag dela med honom. Jag upptäckte även att de ljusstarka objektiven var billigare hos Canon än Nikon, vilket passade mig eftersom jag älskar att fota porträtt och bilder med kort skärpedjup. Jag har fortfarande kvar min Nikon och fotar vardagsbilder med den. Den kommer alltid att vara min number one, haha, för det var med den kameran jag gick från noll till tusen.

Analog eller digital kamera?

SVAR: Båda har sina för- och nackdelar. Digital älskar jag när jag har fotojobb, eftersom jag alltid har möjlighet att ta massa massa kort, och därmed alltid finns åtminstone en bild som kunden blir nöjd över. Analog är jag lite kär i på andra sätt... Känslan framför allt. Det där att tänka igenom bilden noggrant innan jag tar den, och fundera över om det verkligen kommer bli en bra bild. Med digitalkameran kan jag bara fota för fotandets skull.

Favoritmotiv att fota?

SVAR: Människor! Helt klart det bästa att fota enligt mig.



Fotar du i RAW?

SVAR: Ja, alltid! Den enda gången på typ 2 år då jag fotat i enbart JPEG var när vi åkte till Spanien i april förra året. Jag ville ha plats med så mycket bilder som möjligt på de minneskort jag hade och kvalitén var inte det viktiga då..

När du började fota, hur gammal var du då och vad hade du för kamera?

SVAR: Jag har fotat sen barnsben, men själva intresset för foto som konst startade när jag var 13 år gammal (år 2006). Min första kamera köpte jag år 2007, det var en Sony Cybershot DSC-W35. Innan dess lånade jag pappas Fuji FinePix6800 ZOOM.

När fick du din första systemkamera och vilket märke var det?

SVAR: Min första systemkamera köpte jag begagnat, det var en Nikon D200 som jag fortfarande har kvar (det är min lilla älskling, haha). Med den har jag utvecklats enormt, och saknar jag inspiration så är det min D200 jag vänder mig till, med den hittar jag alla möjliga motiv och den har varit med om mycket.



Kan du lägga upp ett inlägg om vad du har för utrustning?

SVAR: Det finns redan ett sånt, kolla här.

Vilken är din absoluta favoritbild?

SVAR: Jag kan inte plocka ut EN, jag är kär i många av mina bilder. Jag fotar oftast en serie bilder, jag tycker att flera bilder berättar så mycket mer än en bild ensam (även om många bilder kan tala för sig självt). Därför är det ännu svårare att bara välja ut en bild, men bilderna du ser i detta inlägg är några av mina favoriter. Jag kan lägga upp ett inlägg senare med favoritbilder från bröllop - om det låter skoj?



Har du något redigeringstips du ofta använder dig av?


SVAR: Ja, lek med kurvor och färgbalans. Alla bilder mår bra av det (enligt mig). Med färgbalans kan man få till härliga kontraster, även om bilden konverteras till svartvitt. Det är mitt tips.




Kan du lägga upp videos på hur du redigerar dina bilder?

SVAR: Det gör jag då och då, men jag spelar alltid in redigeringarna på min sambos Mac, så därför blir det inte så ofta eftersom att min sambo använder sin dator i plugget. :-)


Vilket redigeringsprogram använder du till RAW-filerna?

SVAR: Jag använder Camera RAW.





Hur träffades du och Fabian?


SVAR: Det här var en kul fråga, speciellt eftersom att den har med bloggen och mitt fotograferande att göra. Vi träffades via min blogg och började prata foto och blev bra vänner, sen ledde det ena till det andra. Mycket mer intressant än så är det faktiskt inte. ;-)




Jobbar du med något annat förutom att vara fotograf? Vad i så fall?


SVAR: Nej, det gör jag inte för tillfället, till sommaren kommer jag däremot att jobba på samma apotek som förra året.


Vad drömmer du om?

SVAR: Den senaste tiden känns det som att jag inte haft lika många drömmar som tidigare, tråkigt nog, därför blev den här frågan verkligen klurig. Jag drömmer om att kunna resa utomlands. Inte med flyg till en bestämd plats, utan att åka runt lite planlöst i världen med tåg, båt och buss. Det hade varit fantastiskt. Fota, uppleva kulturer, umgås. Hade jag haft råd hade jag bjudit min familj, för jag vet hur mycket båda mina föräldrar brinner för att resa. Utöver resandet drömmer jag även om att kunna flytta till ett hus på landet en vacker dag, kanske inte idag eller imorgon eller om tre år, men någon gång. Jag älskar lugnet som finns på landet, helt klart, det är också där min inspiration alltid är som bäst. Det är väl vad jag drömmer om just nu.




Vad gick du för gymnasieutbildning?

SVAR: Jag gick Naturbruksprogrammet på en skola som heter Grans Naturbruksskola. Min inriktning var Naturvetenskap, så jag har samma behörighet som någon som läst det vanliga Naturvetenskapliga programmet, men jag fick även pyssla med djur vilket var toppen!

Var ser du dig själv om 10 år?

SVAR: Var jag bor har jag ingen aning om, det får jag ta som det kommer. Förhoppningsvis har jag fått jobb som lärare, där jag vill hjälpa barn/ungdomar att utvecklas och nå deras personliga mål. Vid sidan av är jag fortfarande fotograf och brinner för fotograferingen lika mycket som idag. Jag bor i ett personligt och trivsamt hem med min familj. Jag har rest en del, men kommer inte att sluta bara för att jag har familj, utan ser resandet som en del av livet. I mitt huvud har jag massa massa visioner av hur det kan se ut om 10 år, men samtidigt vill jag inte leva efter dem - för vad som helst kan hända och jag vill vara lycklig oavsett vad som sker. Jag vill inte försöka pricka in en mall jag har i huvudet, för då tror jag att det blir svårt att uppnå visionen helt och hållet. Men mål, det kommer jag alltid att ha, för att fortsätta utvecklas.



Om jag inte missminner mig så gick du på Grans va? Hur ser du på din gymnasietid nu efteråt? Vad var bra och vad var mindre bra?

SVAR: Det stämmer! Jag gick den naturvetenskapliga inriktningen. Jag kan ju börja med det som var mindre bra, nämligen att vi enbart var tjejer i klassen. Vi hade en otroligt dålig sammanhållning, tyvärr, och mycket gorm över ingenting. Den bästa veckan vi hade var nog veckan innan studenten, då alla umgicks med alla. Lyckligtvis är den mindre bra biten inte alls lika stor som den bra biten. Det bästa av allt var nog lärarna, de var fantastiska och enligt mig väldigt inspirerande. Sedan var miljön härlig också. Det var skönt att kunna varva tunga naturvetenskapliga ämnen som fysik och kemi med lite lättare ämnen som djurkunskap. Så allt som allt ser jag positivt på gymnasietiden och saknar faktiskt Grans emellanåt... Kan djupt rekommendera andra som är intresserade av djur att söka till Grans!




Vad fick dig att vilja flytta till Uppsala?

SVAR: Det var väldigt spännande att få uppleva en ny stad. Uppsala blev det eftersom att Fabian bor här, vet inte om jag hade kommit på tanken att flytta hit om det inte varit för det eller plugg..
Drömyrket?

SVAR: Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning. Jag ska börja plugga till lärare, och det är kanske det som är min grej. Jag hoppas åtminstone det!
Hund eller katt?

SVAR: Katt!




Vilka länder har du varit i?

SVAR: Oj, det här blir ett långt svar. Jag vet inte ens alla länder jag varit i. Vi kan ju börja med Europa.. Norge (där jag har bott som liten), Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Frankrike, Spanien, Italien och Skottland. Ha räven varit i Ryssland. När jag var liten ville mina föräldrar åka jorden runt, men riktigt så långt kom vi inte. Då hann vi besöka USA, Venezuela, Mexiko, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panamá... Vad jag vet. Kan ha varit fler länder. Mina föräldrar skrev en bok om det som heter "Små luffare i Latinamerika", är ni nyfikna så kan ni googla ;-) Hittade även en artikel på Aftonbladet, kika här. Sen har vi rest runt i Marocko också!


Vilken blogg brukar du läsa?

SVAR: Oj, det är faktiskt jättemånga och jag har ingen direkt favorit, men istället för att lyfta fram de redan stora och kända bloggarna kan jag nämna några av de mindre bloggarna jag följer; Cecilias, Ristos, Agnes', Hannahs och Fredriks. Härliga och kreativa med ett gemensamt ord. Det finns sååå många fler jag vill nämna, såklart, men då skulle det bli en lång lång lista.



Kommentarer
Postat av: Patrik

Så skoj att läsa :D

2012-04-29 @ 20:40:48
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Helena

Kul att läsa! :-) Älskar sista bilden, och de två bilderna som är under Bildredigering. Underbara!

2012-04-30 @ 01:28:33
URL: http://leafoto.blogg.se/
Postat av: Fredrik Larsson

Kul att få veta mer om dig. Och helt fantastiska bilder som vanligt. Läskig den där bilden med barnet i ladan och blodiga handavtryck på väggen. :P



Har du hört talas om fotografen Annie Leibovitz? :)

2012-04-30 @ 15:41:41
URL: http://fredlarsson.blogg.se/
Postat av: erika

Detta vr jätteintressant tack! :D

2012-04-30 @ 17:57:25
URL: http://uppblandmolnen.devote.se
Postat av: Agnes fotografi

Så otroligt roligt att läsa alla dina svar! Och jag blev alldeles till mig när jag såg att du lyft fram mig som en av de mindre bloggar du följer, blev så väldigt glad! Tack så jättemycket!

2012-05-01 @ 19:52:17
URL: http://agnesstenlund.blogg.se/
Postat av: Sessan

Vilket roligt inlägg, att få veta mer om dig som person etc.

2012-05-02 @ 12:19:36
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: SALLY

kan inte du visa hur du redigerar ögon? Dom blir verkligen jättefina !

2012-05-02 @ 21:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0