Lite tankar om fotografering


Just nu, precis när jag sitter och pluggar, har jag lust att slänga upp ett inlägg. Har suttit och tittat tillbak på gamla bilder och inser hur mycket jag saknar att fotografera vardagliga porträtt. Jag saknar att fota mina klasskamrater och vänner, som jag gjorde massor förut (när jag utvecklades som mest!), sen saknar jag att fota porträtt på mina bröder. Det jag just nu känner att jag vill göra är att fota min bästa vän, av den anledning att vi kan vara helt crazy när vi fotar - det är bara roligt och ingen som helst press! Och jag kan härja i redigeringen med färger och kurvor och framhäva känslor efter bästa förmåga. Det är bara mina åsikter som spelar roll helt enkelt när jag jobbar med bilder på Hilda. Självklart är det kul med fotojobben, men man har fler ramar att anpassa sig efter, t ex kundernas önskemål, och då kan det vara skönt att få varva helgalna fotograferingar med de lite mer uppstyrda. Anser jag i alla fall. 
 
Så, nu tänkte jag återgå till plugget helt enkelt. En hel massa analyserande vilket inte är min bästa förmåga så att säga.
 
Bjuder på en bild från när jag och F var i Spanien förra (?) året. Älska kameror! Oavsett vilket märke de är. ;-)
 

Kommentarer
Postat av: POOS

Jag gillar bilden riktigt mycket :D
Den känns väldigt "du"!


Svar: Tusen tack, vad glad jag blir! Du är nog helt på rätt bana, tycker också den där känns väldigt mycket "jag" :D
Matilda

2012-10-30 @ 12:48:26
URL: http://www.POOS.blogg.se
Postat av: Fredrik Larsson

Jag förstår känslan. Man vill ju kunna flippa ut lite, och vara kreativ och våga göra något helt annat. Vill gärna se mer sånt av dig. Älskar Alla dina bilder, speciellt dem som du leker ut lite med. :)

Svar: Tusen tack Fredrik! Det värmer att höra! Ska bara hitta en modell först. ;)
Matilda

2012-10-30 @ 13:15:33
URL: http://www.fredlarsson.blogg.se
Postat av: åsah

hihi, innan utbildningen är slut så kommer du vara en mästare på analys!

Svar: Ja vi kan ju hoppas det! Synd att man inte fått lära sig mer om analys tidigare, typ på högstadiet och gymnasiet - för NU förstår man ju vilken vinst det hade varit att kunna det från grunden..
Matilda

2012-10-31 @ 06:02:08
URL: http://asahmedhundar.wordpress.com/
Postat av: Katarina Ratcliffe

Härlig bild igen!
Och visst kan man sakna det. Sällan jag går loss med redigeringar nu för tiden. Det passar liksom inte alls alla bilder.
Jag saknar lite glädjen att fota vid ex familjemiddagar och annat. Det känns bara jobbigt att behöva "jobba" då. Känns inte som om man kan fota bara för att det är kul längre. Om man då inte kör med mobilen för då minskar alla krav genast.

Svar: Håller med dig i allt du skriver! Fotar lite analogt, och där är det samma sak som med mobilen - alla krav är borta! Det är fantastiskt skönt! Hoppas du finner glädjen i att fota det vardagliga igen!
Matilda

2012-10-31 @ 11:47:18
URL: http://brakat.blogg.se/
Postat av: åsah

ja, men det är inte förän på universitetet man använder det egentligen... på vissa utbildningar.. tror det beror lite på vad man väljer för gymnasielinje kanske.. språk och litteratur brukar ju vara väldigt analytiska...

Svar: Sant, men samtidigt är det många som studerar vidare på uni så det är ju något som är positivt att kunna, oavsett om man lär sig det på gymnasiet eller tidigare än så. :)
Matilda

2012-11-01 @ 08:14:41
URL: http://asahmedhundar.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0