Att inte veta hur man gör


Det har gått ett par år sen jag startade denna blogg - och oj vad mycket som har hänt. Jag kollar tillbaka och minns min tid på gymnasiet. Hur jag har utvecklats inom fotografin - och hur min fotostil har förändrats. Det har inte alltid varit bra, och på vägen har jag tappat lite av det där som verkligen speglade "mig" inom fotona. Men det är sånt som händer. Jag har också slutat skriva, och måla/teckna. Det var många år sedan jag skrev, och tidigare var det något jag bara gjorde. Ända från det att jag var liten har jag skrivit - och skrivit - och skrivit. Redan innan jag kunde skriva så skrev jag, haha. Så det jag saknar mest från dåtiden var mitt skrivande, för jag mådde så bra av att skriva, och alla känslor gick att få ut på papper. Så är det med fotandet också, men på ett annat sätt. Det känns som att jag helt tappat inspirationen. Lusten. Fantasin. Och jag blir lite ledsen över det. Åtminstone att jag inte skriver och tecknar längre. Lusten att fota dyker upp, till och från, och varje gång gläder det mig lika mycket. Det bästa sätt jag nu kan spendera en lördag på är genom att titta på film. Så var det inte förr - då målade jag eller skrev eller fotade. På mitt sätt. En film kunde jag se någon gång då och då. Så är det inte längre. Jag vill så gärna hitta tillbaka till mitt skaparsinne, till min fantasi. Är det någon som har tips på hur jag kan hitta inspirationen för att skapa igen? För jag vet inte längre hur man gör. 

Kommentarer
Postat av: Sebastian Skarp

Om jag ändå hade haft några bra tips... Jag kan bara säga att jag vet hur det är att tappa inspirationen, åtminstone till att fota, men tyvärr vet jag inte riktigt vad man ska göra för att hitta tillbaka. Nästan varje gång jag fotar så inser jag hur kul det är, men ändå är det så sälllan jag faktiskt tar mig tid att fotografera. Jag får kolla in här om några dagar för att se om du fått in något bra tips!

Svar: Precis sådär känner jag också - problemet är att jag sällan tar mig så långt som till att fota, haha. Lycka till, hoppas det vänder för dig också!
Matilda

2013-08-17 @ 22:09:49
URL: http://fotoskarp.blogg.se
Postat av: Katarina

Jag tror att saker kan gå lite i vågor i livet. Ditt skapande och din kreativitet har du i dig och kommer alltid att ha.
Vad inspirerar dig? Vad får dig att slappna av?
Eller så får du helt enkelt bara börja skapa igen, om det är vad du vill. Kanske gå en kurs?
För mig kommer det tillbaka under vinterhalvåret då jag gillar att sitta inne och mysa.
Hoppas du hittar glädjen att skapa igen och TACK för dina rara ord!

Kram

Svar: Tack för dina kloka ord Katarina! När jag hade semester (bara nån vecka sen) var jag i huset där jag växte upp, och då var också enda gången på länge jag fotade för att jag tyckte det var kul! Antar att det är miljön och lugnet som triggade skapandet där. Tack!
Kram!
Matilda

2013-08-17 @ 22:46:18
URL: http://brakat.blogg.se/
Postat av: alma

Försök att släppa alla måsten med att vara kreativ. Låt bloggen vara, gör inte så mycket fotojobb osv och tänk på annat för ett tag. Då tror jag att fantasin och lusten till att skapa kommer komma tillbaka så småningom! Det hoppas jag verkligen för du är så otroligt duktig!

Svar: Tack för dina ord Alma! Jo, jag har inga planer på fler fotojobb i år, bortsett från de jobb jag har kvar att redigera från denna sommar. Tack tack tack fina du! Kram!
Matilda

2013-08-18 @ 15:08:51
URL: http://almawiola.blogspot.com
Postat av: Sven

Visst är det så att inspirationen går i vågor... ibland i lite väl djupa vågor då tyvärr. Ibland undrar man också om man tagit en bra bild någonsin egentligen (!?), men det sköna är att efter ett par dagar känner jag inte alls igen det. Man har dåliga dagar helt enkelt. Det som jag dock lärt mig är att jag vet (!) att lusten att fotografera kommer alltid tillbaka. Jag har lärt mig att tänka på det när den djupaste vågen inträffar. Då finner man ett lugn och accepterar läget.
Mitt bästa tips att komma ur det annars är att tänka på allt annat än fotografering (!). Hitta på annat, se en film, gå på stan, gå på ett museum, träffa vänner, lyssna på musik. Efter ett litet tag mår man allmänt bättre och enbart det kan räcka för att komma igång igen.. med lite flyt kan man också få bra idéer till nya fotoprojekt. Iaf emryon till idéer som man skriver ned i sin fotoidébok. Idéer som kan pyra där tills man får sin dåliga-inspirations-dag. Det kan vara kul att plocka upp en gammal idé som man sått i sin fotoidébok för länge sedan. Jag lovar att nya tankar kring dessa kommer komma efter en stund vila i boken.

Svar: Jo, det kan jag verkligen hålla med om! Och tusen tack för dina tips Sven!!
Matilda

2013-08-19 @ 08:50:50
URL: http://turbosmurf.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0