Svar från frågestund


FOTOGRAFERING
  
Vilken fotografering kommer du alltid att minnas? (kan vara någon som gick bra, var vacker, hemsk eller bara rolig! :D) 
 
SVAR: Oj, ska jag vara ärlig är det nog ingen fotografering som är mer unik än någon annan. Fotograferingarna jag brukar ha med Hilda är dock väldigt roliga, då vi är väldigt fria, skrattar och där jag får utlopp att göra lite precis som jag vill (Hilda har gjort det mesta för min skull - bland annat vadat ut i älven där hon sjönk ned ett par decimeter i blålera, och älven var dessutom sjukt kall). 
 
Hur håller du motivationen och inspirationen uppe? 
 
SVAR: En svår fråga - jag håller nog inte motivationen och inspirationen uppe jämt. Jag blir inspirerad och motiverad främst när jag är ute och tar promenader, gärna på ensliga ställen som i en skog, vid en sjö... Speciellt om kvällen eller när solen går ned, då brukar inspirationen komma till mig. Så egentligen gör jag inget speciellt för att hålla motivationen och inspirationen uppe, jag "gör" bara. 
 
Vad tycker du är allra roligast att fota? :) 
 
SVAR: Människor, helt klart! Och djur, det är lite spännande att aldrig veta vad man ska lyckas fånga på bild. 
 
 
Vad är det bästa med att fota? Hur kom du att börja med det? 
 
SVAR: Det bästa är att jag kan uttrycka mig själv på precis det sätt jag själv önskar. Jag är jag i mina bilder, speciellt när jag fotar bilder som inte är beroende av att någon annan utom jag ska bli nöjd. Jag började fota när min bästa vän köpte en liten kompaktkamera, och jag blev lite avis för jag ville också kunna fota en massa djur (vi var medlem på stallet.se och då ville man ha så fina djurbilder som möjligt). På den vägen är det. ;-)
 
Vilken ingrediens tycker du är viktigast för en bra fotografering?
 
SVAR: Känslan! Känslan hos personen/-erna jag fotar. Känslan jag försöker förmedla i bilderna. Känslan i mig. Jag tror att känslan är den absolut viktigaste ingrediensen, har du lyckats fånga en bild med äkta känslor spelar det inte så stor roll om den är lite brusig eller suddig. En av mina favoritbilder är denna nedan, operfekt men ändå perfekt: 
 
 
Har du några tips som är bra att komma ihåg vid par-fotografering? 
 
SVAR: Oj, svår fråga. Var avslappnad. Jag brukar prata med paret, ställa frågor (hur länge de varit tillsammans, vad de hittat på osv) och säga att de inte ska sluta prata bara för att jag fotar. Jag kör på taktiken att fånga paret i de korta stunderna där de inte pratar. Sen beror det ju lite på från par till par, vissa är vana vid kameran och kan stå framför kameran utan att behöva prata, men är de lite nervösa brukar det funka bra. Åtminstone för mig. :-)

Hur var det första bröllopet du fotograferade? (var du nervös? hur visste du hur mycket du skulle ta betalt? hur tänkte du med objektivval, vinklar och så? blixt?)
 
SVAR: Första bröllopet jag fotade var verkligen, verkligen spännande. Men jag var nervös hela vägen till månen, så att säga. Sjukt nervös, med tanke på att det kunde gå helt åt skogen i värsta fall. Jag visste inte hur mycket betalt jag skulle ta, och jag minns inte hur jag kom fram till summan, men jag tror att antingen brudparet föreslog eller så googlade jag lite. Gällande objektiv så var jag, tillsammans med brudparet, och rekade på platsen ett par dagar/veckor innan. Jag fick höra deras idéer, jag gav mina förslag, och utifrån det kunde jag bestämma ungefär vilka objektiv jag ville ha med. Ett till porträtt och kort skärpedjup, bland annat. Vinklar kom jag fram till ganska snabbt väl på plats vid rekningen. Jag testfotade, och brudparet fick se bilderna och föreställa sig att det var på deras stora dag. Mycket kommunikation helt enkelt! Sen under vigseln använde jag en zoom, 24-70mm, då jag ville ha med helheten men också lite detaljer. Jag använde ingen blixt, då vädret tillät mig att inte göra det. 
 
Står och pendlar mellan att uppgradera mig till antingen en ny Nikon eller en Canon, vilket märke föredrar du och varför? 
 
SVAR: Jag tycker det inte finns någon generell skillnad mellan märkena. Jag använder både min 5D MkII och Nikon D200 när jag fotar, beroende på vad jag fotar. Jag tycker du ska testa och klämma på olika kameror, och rikta snarare in dig på vilken typ av kamera du vill ha (nybörjar-system eller lite mer professionell system) för att se vilken du gillar bäst. Det jag upptäckt är att Canon har billigare ljusstarka objektiv, vilket passade mig väldigt bra eftersom jag älskar att fota porträtt med kort skärpedjup. Men det är ju som sagt jag! Gillar du något annat kanske Nikon passar dig bättre. Hoppas du blev liite klokare av mitt svar, trots att det är luddigt. ;-)

Har du någon absolut favoritbild i arkivet? Varför då?
 
SVAR: Nej, jag har ingen absolut favoritbild. Ett problem med mig är att jag har såååå många bilder jag verkligen gillar, och det är bland annat jobbigt när man ska lägga upp bilder på bloggen och inte vill ta med ALLA bilder från fotograferingen, haha. Eller när man ska rensa ut bilder som ska raderas. Ojoj, vilket jobb det är för mig ;-)
 

 
 
 FÖRETAGET
 
Hur gjorde du i början när du ville marknadsföra dig som fotograf? :)
 
SVAR: Inte särskilt mycket faktiskt. Jag var med i den lokala tidningen ett flertal gånger (tack vare bloggen), jag fick mina första jobb och sedan spred det sig då kunderna var nöjda - och en del jobb har jag fått via bloggen också. 
 
Är det värt att investera i ett dugligt bokföringsprogram? 
 
SVAR: Om du känner dig osäker kring bokföringen kanske. Själv bokför jag på papper och tycker att det funkar bra för mig! Men visst underlättar säkerligen ett bokföringsprogam, som kan rätta en om man gjort fel och har många mallar för hur fakturor, bokslut osv ska se ut.

Erbjuder du album till dina kunder? Vilken tjänst använder du då? 
 
SVAR: Ja, det gör jag - om kunden vill! Jag använder mig av blurb.com, har tryckt ett flertal böcker där och alltid varit nöjd över bildkvalitén!

Hur mycket tog du betalt på ditt första bröllop, och ungefär vad tar du idag? 
 
SVAR: Jag tog ungefär 2 000 för mitt första bröllop. Idag är motsvarande paket nästan 4,5 gånger så höga i priset. :-) 
 

Vad kan dina kunder få av dig? (Slideshow, cd, prints etc.) har du olika paket att välja mellan? 
 
SVAR: De kan få det du nämner, men jag har inga tillgängliga paket och brukar uppleva att de flesta kunder vill fixa detta själva. CD får de oavsett vilket paket de köper, om det inte är en mindre fotografering med mindre än 10 bilder. Om kunderna är intresserade av printar brukar de antingen fråga om råd eller be mig hjälpa dem. Beror på kunden helt enkelt!

Är det mycket krävande att ha ett företag eller kan man, med viss förkunskap, bara tuta och köra (och lära sig allt eftersom)?
 
SVAR: Jag har läst på andra bloggar och hört från andra företagare att de tycker bland annat bokföringen är tråkig och tar mycket tid. Detta har jag själv aldrig känt, men i och för sig älskar jag siffror och tycker det är kul att lära mig något nytt! Jag läste på lite om företagande innan jag startade mitt företag, jag gick även ett par kurser på Skatteverket. Allt eftersom har jag ju lärt mig, och jag har upptäckt att det är en del jag missat - men man lär sig och får rätta felen som uppstått OM det uppstått fel. Det är i och för sig inte vidare kul när det blir fel som man inte har en aning om varför de dyker upp, och det kan hända att jag sitter och vill ge upp på bokföringen. Så, man kan med viss förkunskap "bara tuta och köra", MEN det är nog också väldigt individuellt och beror helt på vad man ska jobba med. Mitt tips är, om du planerar att starta eget, att prata med Skatteverket - du kan bland annat boka in ett personligt möte med dem och ställa de frågor du har, eller gå en eller flera kurser innan! Lycka till! :-)
 

 
OM MIG/PERSONLIGT
 



Varför pluggar du vidare? Hur blir det med fotograferingarna, kommer du fortsätta jobba med det eller blir det bara fritid?
 
SVAR: Jag pluggar vidare då jag inte kan tänka mig att jobba heltid som fotograf. Jag vill inte känna att jag måste kunna prestera bra bilder för att ha råd med hyra och mat - och så har jag alltid känt när det kommer till fotograferingen. Jag vill att fotograferingen ska vara en sidosyssla som jag gör för att jag tycker att det är roligt och intressant, vilket det är just nu. Så jag lär fortsätta precis som jag gör nu, alltså att jag har fotograferingar lite då och då, främst på sommaren. 
 
Hur blir man "jour-djur-hem"? och hur funkar det?
 
SVAR: Vi blev jourhem genom att kontakta Djurskyddet i Västerbotten. HÄR är en länk till Djurskyddet Umeå. Jag antar att många av er inte bor i Umeå, så testa googla "Djurskyddet + orten du bor på" och se ifall du får några träffar. På hemsidorna brukar det stå information om att bli jourhem, och gör det inte det kan du maila dem och fråga. Efter att vi mailat Djurskyddet här så ringde de upp och ställde lite allmäna frågor, sedan dröjde det ungefär två veckor innan de ringde oss igen och undrade om vi kunde tänka oss att ta hand om två katter. Sedan passar man katterna till dess att Djurskyddet hittar ett permanent hem åt katterna, och under tiden brukar katterna kastreras, vaccineras osv. om det inte redan är gjort. 
 
Hur länge kommer Fabian jobba söderut? 
 
SVAR: Än så länge vet vi inte, men minst ett år. Vi får se helt enkelt! :-)
 
 
Hur ser ditt liv ut om 5 år? 
 
SVAR: Om fem år? Då är jag 25 år gammal, och har pluggat färdigt två år tidigare. Vi (jag och Fabian) bor i ett hus, förhoppningsvis på landet någonstans i Sverige. Jag jobbar som lärare på en mysig, lite mindre skola. Jag fotograferar fortfarande bröllop, porträtt osv. Kanske har jag familj, och om inte annat så har vi säkerligen djur (typ katter). Vi odlar mycket egen mat, har nära till skogen där vi tar långa promenader. Jag har kanske hunnit jobba ett tag i en svensk skola i ett annat land, annars är det något jag gärna skulle vilja testa på! Så, ungefär så kan jag hoppas att mitt liv ser ut om fem år - sedan får vi se vad som sker med dessa drömmar! ;-)
 
Finns det nån chans att katterna flyttar in permanent hos er? :D 
 
SVAR: Ja, en mycket stor chans, hihi. 
 
 
Vilken är din favoritsak i er lägenhet?
 
SVAR: Åh vilken fråga! Jag älskar mitt skrivbord, fast vid närmare eftertanke tycker jag nog ännu bättre om det stora blå skåpet vi har i sovrummet. Just nu är det kanske lite för stort och inträngt bland lägenhetens fula vita garderober, men i ett framtida hus kommer den göra sig bra! Det rymmer dessutom huuur mycket som helst, nästan som Hermiones väska i de sista Harry Potter-filmerna! 
 
Vad tycker du mest om med dig själv? 
 
SVAR: Svår fråga. Om vi ska dra det till fotograferingen (för att underlätta för mig själv, hehe) så är det nog att jag vågar experimentera och göra lite som jag själv känner. I stora drag är jag nog lite sådan: lite udda och egen. Bär de kläder jag trivs i, spenderar dagarna på mitt sätt och inte på andras (festar i stort sett aldrig t ex, för det är inte min grej), att jag fotar och uttrycker mig själv. De flesta dagarna tycker jag om denna egenskap, sen har jag givetvis svackor där jag kan deppa över att jag inte är som alla andra - men i slutändan så är jag nog glad för den egenskapen ändå! Nu försvann jag iväg med tankarna, och svaret blev längre än tänkt. Oups! 

Hur skulle du beskriva dig med några korta ord? 
 
SVAR: Jag är "mig själv", glad, väldigt organiserad och jobbigt "duktig". Från min synvinkel alltså!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: erika

Jätteintressant att läsa! :) Stort tack för svaren på mina frågor också! :) Jag skall nämligen fota mitt första bröllop i maj och ja, nervositeten finns redan här.. Men mest av allt finns ju glädjen över att ha möjligheten att göra det! :)
Annars så tycker jag att du är en fantastisk fotograf, och bilden med bruden på ängen är helt underbar! You go girl! (Och jag slår vad om att du kommer bli en superbra lärare! )

Svar: Det var så lite så! Åh så spännande att få fota bröllop, speciellt när det är första gången. Förstår nervositeten, och glädjen! Jag önskar dig all lycka med bröllopet! Och tusen tack för dina fina ord, de värmer verkligen!! :-)
Matilda

2013-02-16 @ 17:04:04
URL: http://uppblandmolnen.devote.se
Postat av: Katarina

Vad kul att få läsa lite mer om dig!
Och som vanligt är det så fina bilder du visar upp. Gillar brudparet i skogen och bruden på ängen massor.

Svar: Tusen tack!! :-)
Matilda

2013-02-16 @ 19:22:31
URL: http://brakat.blogg.se/
Postat av: Fotograf Ellen Karlsson

Kul med svar!! :D Gillar svaret på kattfrågan :D

Svar: Jaa! :D
Matilda

2013-02-17 @ 01:00:57
URL: http://fotografellenkarlsson.blogg.se
Postat av: erika

sv. Tack så jättemycket! :D Betyder verkligen mycket attt just Du tycker det! ^-^

2013-02-17 @ 07:54:28
URL: http://uppblandmolnen.devote.se
Postat av: Olivia

Så himla vackra bilder!!

Svar: Tack!!
Matilda

2013-02-17 @ 12:22:59
URL: http://sammels.blogg.se/
Postat av: Kristoffer Bokföring

Gällande bokföringsprogram finns det ju många man får prova gratis så man slipper köpa grisen i säcken så att säga. Zenconomy, som jag bygger tex.

Svar: Tack för tipset! :)
Matilda

2013-02-19 @ 13:19:15
URL: http://https://www.zenconomy.se/bokforing/
Postat av: Kajsa

hej!
har läst din blogg superlänge och först och främst vill jag tacka för alla underbara bilder som jag får ta del av här. du är så duktig!

sedan var det så himla kul att jag såg era katter på djurskyddets hemsida och kände igen bilden på Uno& Rut. hade ju sett samma fina katter på din blogg.

kul att du också bor i Umeå!

Svar: Hej Kajsa och tusen tusen tack för dina fina ord!
Haha, ja, det måste ha varit ett lite udda sammanträffande! Kul att du lyckades knyta dem till min blogg också!

Ja, Umeå är en fin stad! Kram!
Matilda

2013-02-25 @ 19:00:32
URL: http://smileitirritates.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0