Att skapa sig ett namn


De senaste två åren har jag hunnit med att flytta en del, först till Uppsala och ett år senare till Umeå. För mig som person har det varit lärorikt - att få komma ifrån familjen, lära känna nya människor och inse vad det är som betyder något för mig. För min fotografering har det också varit positivt - jag har fått se nya miljöer, fota något annat än Piteå, lärt känna andra fotografer. Det enda som inte varit positivt med mina flyttar är att det tar ett tag att bygga upp en kundkrets. De flesta jobb jag har är fortfarande i Piteå, trots att jag inte bott där på 1,5 år. I Uppsala hann jag precis börja få kunder, innan jag flyttade.
 
Det är lite kämpigt att börja om på nytt igen, och i och med mina studier under hösten har jag inte haft ork eller tid att lägga ned på att skapa en ny kundkrets här i Umeå. Jag har dock börjat inse hur mycket fotograferingen betyder för mig och att jag saknar känslan av att fota barn, familjer, bröllop och porträtt - för det är så fantastiskt kul! Därför vänder jag mig till er, som ofta är så kloka, och frågar er om ni har något tips på hur jag kan skapa mig ett namn här i Umeå och få möjlighet att fota alla de där härliga uppdragen som får min fotoglädje att brinna lite extra. 
 
Det skulle glädja mig enormt mycket om ni har något tips på hur jag kan gå tillväga, både stort och smått. Tusen tack också för att du tog dig tid att läsa! Kram till er!
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

vilkaa vackra bilder!!

Svar: Tusen tack!
Matilda

2013-01-27 @ 15:45:06
URL: http://sammels.blogg.se/
Postat av: Naemi Rosander photography

Älskar bilderna! Ljuset wow!

Svar: Tusen tack!!
Matilda

2013-01-27 @ 16:18:14
URL: http://nrosander.blogg.se
Postat av: Sara

Du kan ju alltid gå till "högtidskläder" och fråga om du får lämna nån lapp där :) finna kanske någon som är och provar brudkläder som ser den ;)
Annars får du annonsera .

Svar: Ah, ja, sant! Måste lära känna Umeå lite bättre känner jag, så man har koll på butiker och liknande här ;) Tack för tipset i alla fall! :D
Matilda

2013-01-27 @ 18:21:03
Postat av: Denimiella

Hur gjorde du i Piteå för att "skapa dig ett namn"? Kanske bara funkar att försöka snacka runt och säga att du söker modeller eller liknande till fotosessioner så folk får höra att du är fotograf och blir nyfiken på dina bilder? :)

Svar: Jag hann bygga upp en kundkrets från 2008, genom att ha ett par fotojobb här och där, och på det sättet spreds, oftast för att en kund var nöjd och berättade vidare. Sen var jag med i dagstidningen flera gånger. Nu i Umeå är jag lite tillbaka på ruta ett, där jag var år 2008 i Piteå, så egentligen behöver jag få de första fotojobben och sen tror jag att det löser sig med tiden. :-) Tack för tipset i alla fall! :-)
Matilda

2013-01-29 @ 13:20:49
URL: http://denimiella.blogg.se/
Postat av: Ellen (alatariel)

Underbara bilder! ;)

Svar: Tusen tack! :D
Matilda

2013-02-01 @ 13:29:02
URL: http://alatariel.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0