Fråga om gatufoto


Det är ett par personer som har undrat hur jag går tillväga när jag fotar gatufoto, eller egentligen, när jag fotar okända människor på stan eller mestadels på resor. Frida ställde en bra fråga, som jag tänkte att jag kan svara på i ett inlägg om det är fler som undrar.


Frågan: "När du tar Bilder som de i inlägget, på människor osv, frågar du om du får ta eller tar du bara? För jag vet, av erfarenhet, att många inte vill att man tar kort eller gör sig till så fort de ser att man har en kamera. Men allt känns så naturligt på dina bilder.
Hur gör du?"


Vanligtvis så frågar jag inte personerna jag fotograferar. Oftast ser jag dem i deras "naturliga" miljö, och skulle jag fråga dem så skulle jag förstöra stämningen och därmed gå miste om en bild. Ser jag någon jag vill fota, ställer jag fort in skärpa och inställningar och knäpper av en bild, därefter brukar jag rikta kameran åt något annat håll för att personen inte ska ana att jag fotar dem. Anledningen till det är för att jag ska hinna se om bilden blev bra, eller om skärpan hamnade helt galet. OM bilden inte blev bra så fotar jag helt enkelt om den igen, och förhoppningsvis har personen inte hunnit se mig och kameran och därför kan jag återigen försöka fånga känslan jag upplevde när jag såg personen. Det har givetvis hänt att personer har sett att jag fotat och då kan de göra grimaser eller vinka åt mig, vilket inte är mitt mål med gatufoto. Då har de lagt märke till kameran och gör sig till, de är inte naturliga helt enkelt. Det är ju inte många som är naturliga när någon okänd person fotar en på gatan, haha. Många gånger står jag också en bit bort och fotar med 85'an - som på min Nikon D200 blir ca 127mm, dvs ett kort teleobjektiv.


Ibland vill jag gå nära och fota en rad med bilder, och då kan det vara på sin plats att fråga. Inlägget som nämns i frågan innehåller bilder på en kille som studsar på en röd boll. När vi (jag och Fabian) skulle fota de bilderna gick vi och frågade dem ifall det var okej - vilket det var. Killarna ville gärna ha lite bilder på sig själv och blev jättenöjda när de fick se resultatet. De fick ett visitkort och mailade redan samma dag, så vi skickade bilderna till dem i ett mail, som tack för att de ställde upp. Det brukar ofta uppskattas. Samma sak när det gäller gatufoto i övrigt. Skulle någon märka att du fotar och de kommer fram och frågar, så kan du lämna ett visitkort och säga att du bara fotar gatufoto. Är bilden inte kränkande på något sätt är det ju inte ett problem heller.


Är det någon som undrar nåt mer, fråga på! Jag är öppen på att svara!

Kommentarer
Postat av: Korven

Du måste inte fråga personer för att fota dem, däremot måste du fråga för att lägga ut bilderna på internet.

2012-01-30 @ 22:43:48
URL: http://kofisk.blogg.se/
Postat av: Matilda [myphoto.blogg.se]

Svar till Korven: Man får lägga upp bilder man fotograferat på okända personer, om bilderna inte ska användas i kommersiellt syfte - vilket det inte är när man hobbyfotar och bloggar gatufotobilder. Kränkande bilder, där personer kan bli igenkända, får man däremot inte lägga ut på internet eller liknande. :-)

2012-01-31 @ 00:52:19
URL: http://myphoto.blogg.se/
Postat av: Korven

Jag trodde inte man fick lägga ut bilderna offentligt öht. :O

Jag hittade denna http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm där står det vad man får och inte får göra med bilderna. :)

Det står även om det där med kränkande bilder och de har skrivit att det finns inget sådant som kränkande bilder. :o



För mig som fotograf är det bra att de tog bort den lagen, men för mig som person tycker jag att det är dåligt. Mest med tanke på att det står att man får fota in i min lägenhet även om jag är naken. :S Helt sjukt.. :P

2012-01-31 @ 10:27:16
URL: http://kofisk.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hoppas den lagen blir aktuell snart för ingen vill väl kunna bli fotad i hemmet. Jag menar, ska man behöva dra ner persienner bara för att grannarna kan fota en annars, det är ju absurt. :o

Ja, jag läste det i den artikeln, då måste man fråga om lov varje gång bilden används. Det svåra med det är att få tag på personen, om man inte vet vem det är. :P

2012-01-31 @ 11:23:41
Postat av: Korven

Glömde fylla i att det var jag igen. :P

2012-01-31 @ 11:24:07
URL: http://kofisk.blogg.se/
Postat av: Korven

Ja.. Vi får hoppas att lagen bara säger att man inte får fota andra när de är på privat mark eller något sånt. :)

2012-01-31 @ 11:35:15
URL: http://kofisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0